Washington - Úterní let americké společnosti Southwest Airlines z New Yorku do Dallasu se nečekaně zkomplikoval. Letadlu se ve výšce deseti kilometrů odtrhl kus z krytu levého motoru. Rozbil okno, u kterého seděla matka dvou dětí Jennifer Riordanová. Na palubě propukla panika.
Hlas pilotky, kapitánky Tammie Jo Shultsové, ale zůstal klidný.
V pilotní kabině Boeingu 737 se zvládla vypořádat s poruchou motoru, rizikem požáru, ztrátou tlaku v kabině i panikou mezi pasažéry. Kapitánka a bývalá armádní stíhací pilotka při nešťastném letu dokázala zachovat klid. Zabránila tak daleko větší katastrofě.
"Takže, chybí nám část letadla, budeme muset tedy trochu zpomalit," řekla klidným hlasem řídícímu letového provozu. "Mohl by na nás na letišti počkat lékař? Máme tu zraněné pasažéry," poprosila později, když se letadlo blížilo k filadelfskému letišti, kde se chystalo nouzově přistát.
Na otázku, jestli letadlo hoří, odpověděla: "Nehoří, ale část chybí. Prý je v něm díra a… někdo vypadl."
Podtlak v kabině skutečně vysál ženu sedící u rozbitého okna ven. Ostatním pasažérům se ji nakonec podařilo vtáhnout zase dovnitř. I přes oživovací snahy se ale žena neprobrala a později zemřela v nemocnici.
"Všichni pasažéři chtěli vědět, komu vděčí za svůj život," popsal jeden z cestujících chvíle po přistání, kdy se dozvěděl, že letadlo pilotovala kapitánka Shultsová. Pasažéři ji nyní oslavují jako hrdinku.
Passengers praise "amazing," "incredible," Southwest Airlines Flight 1380 pilot Tammie Jo Shults after she safely lands their plane following mid-air engine failure. Learn more about her here: https://t.co/Dz6qCMtZZ8 #breaking pic.twitter.com/OfrKMTEJfD
— Tom Cleary (@tomwcleary) April 17, 2018
"Dělali jsme jednoduše svoji práci," reagovala skromně pilotka.
Osm let v armádě
Šestapadesátiletá matka dvou dětí má za sebou osm let aktivní služby v americké armádě. Pochází z Nového Mexika, kde už jako malá toužila stát se profesionální pilotkou. Na konci 70. let v USA šlo ale o povolání, které vykonávali pouze muži. Cesta za snem nebyla jednoduchá.
Americké letectvo ji nepřijalo, námořnictvo bylo o něco otevřenější. "Tam mě nechali udělat test a podat přihlášku na školu pro letecké důstojníky. Ale nezdálo se, že by vůbec existovala poptávka po ženách pilotkách," popsala v knize Military Flying Moms o pilotkách v americké armádě, kterou napsala Linda Maloneyová a ze které cituje Wall Street Journal.
Nedávala si moc velké naděje a raději přemýšlela o jiné kariéře. Jenže rok po absolvování letecké zkoušky našla náborového pracovníka, který její žádost zpracoval. Prakticky ihned na školu nastoupila. Stala se tak jednou z prvních žen v americké armádě, které létaly se stíhačkou.
V armádě potkala svého muže, se kterým je dodnes. Na začátku 90. let začala pracovat v letecké společnosti Southwest Airlines, kam ji její manžel následoval. V úterý zachránila životy víc než stovce lidí, kteří v boeingu směřujícím do Dallasu cestovali.
"Letadlo ihned kleslo," popsal Matt Tranchin pro televizní stanici NBC vypjaté okamžiky letu. "V letadle to páchlo kouřem. Okolo nás byl popel," dodal.
Prvotní příčinou nehody podle inspekce letového provozu bylo, že se zlomila jedna z 24 lopatek motoru, nejspíš kvůli opotřebení. Aerolinky Southwest už podobný incident zaznamenaly v roce 2016 (více čtěte ZDE).
Poslechněte si záznam komunikace pilotky s řízením letového provozu:
Captain Tammie Jo Shultz was one of the first female fighter pilots for the U.S. Navy.
— Brenna Simon (@BrennaSimonSays) April 18, 2018
She left the Navy in 1993 to work for Southwest.
Yesterday, Captain Shultz became a hero again after calmly and safely landing Southwest flight 1380.
Full ATC Audio👇https://t.co/oOQzEtMStF pic.twitter.com/Ym0vrbyxIB