Odtajněno: Přepis osudných vteřin v kokpitu u Smolensku

Zahraničí ČTK Zahraničí, ČTK
2. 6. 2010 0:00
DOKUMENT: Polské úřady po téměř dvou měsících zveřejnily, co se stalo v prezidentském speciálu
Foto: Jiří Just

Varšava - Polsko už ví, jaká poslední slova jsou na nahrávce z černých skříněk vládního letadla, které se 10. dubna kvůli špatnému počasí zřítilo v ruském Smolensku s prezidentem Lechem Kaczyńským a dalšími 95 vlivnými lidmi na palubě.

Rusko černé skříňky definitivně předalo polské straně. V úterý byly detailní záznamy neštěstí zpřístupněny veřejnosti. Jisté je, že kromě pilotů byl těsně před pádem v kokpitu i velitel letectva Andrzej Blasik. A pak ještě jedna osoba, která podle vyšetřovatelů zůstává "neznámá".

Následující řádky jsou autentickým záznamem posledních okamžiků tragického letu

10:17:40 Hlavní pilot: Je to špatné, objevila se mlha, není jasné, jestli přistaneme.

10:18:09 Neznámá osoba: Jestli nepřistaneme, co pak?

10:18:13 Hlavní pilot: Poletíme pryč.

10:23:01 Neznámá osoba: Pane kapitáne, kdy už přistaneme, smím-li se ptát?

10:23:59 Letový dispečer: Jaké máte záložní letiště?

10:24:03 Hlavní pilot: Vitebsk, Minsk.

10:24:22 Letový dispečer: Mlha, viditelnost 400 metrů.

10:24:51 Letový dispečer: Teplota plus 2, tlak 7-45, podmínky pro přistání nejsou.

10:24:49 Posádka druhého polského letadla, které přistálo ve Smolensku dříve: Srdečně tě zdravíme. Víš, vcelku to tu stojí za prd. Je vidět přibližně na 400 metrů a výška spodní hranice oblaků je podle nás tak necelých 50 metrů.

10:25:01 Hlavní pilot: Díky, je-li to možné, zkusíme přiblížení, nebude-li počasí, půjdeme na druhý kruh.

10:25:04 Druhý pilot: Už jste přistáli?

10:25:05 Posádka druhého polského letadla: Měli jsme štěstí, přistáli jsme na poslední chvíli. Upřímně, můžete to zkusit... ale jestli se to ani napodruhé nepovede, navrhuju letět třeba do Moskvy nebo jinam.

10:26:17 Hlavní pilot: Pane řediteli, objevila se mlha.

10:26:19 Hlavní pilot: V daném okamžiku, v podmínkách, které teď jsou, nemůžeme přistát.

10:26:26 Hlavní pilot: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení, ale nejspíš z toho nic nebude.

10:26:31 Hlavní pilot: Jestli se ukáže (nesrozumitelný šum), co pak budeme dělat?

10:26:38 Hlavní pilot: Paliva nemáme tolik, abychom (šum).

10:26:43 Šéf protokolu Kazana: Máme tedy problém.

10:26:44 Hlavní pilot: Možná tu půl hodiny budeme viset, pak odletíme na záložní.

10:26:47 Neznámá osoba: Jaké záložní?

10:26:48 Hlavní pilot: Minsk nebo Vitebsk.

10:27:45 Hlavní pilot: Zeptej se Artura, jak silná jsou ta oblaka.

10:28:08 Druhý pilot: Remku, zeptej se Artura, nebo to možná sám víš, jak silné jsou ty mraky?

10:29:08 Posádka druhého polského letadla: Pokud si pamatujeme, nad 500 metry jsme ještě byli nad mraky.

10:29:13 Druhý pilot: Na 500 metrech nad mraky... dobře, dobře, díky.

10:29:29 Hlavní pilot: Zeptej se, jestli už přiletěli Rusové.

10:29:34 Druhý pilot: Rusové už přiletěli?

10:29:40 Posádka druhého polského letadla: IL se dvakrát vzdálil, a pak nejspíš někam odletěl.

10:30:32 Šéf protokolu Kazana: Zatím nemáme rozhodnutí prezidenta, co dělat dál.

10:30:45 Druhý pilot: Nejhorší je, že tam je díra, jsou tam mraky a objevila se mlha.

10:31:05 Neznámá osoba: Jde na přistání.

10:32:02 Letový dispečer: 500 metrů jste zaujali?

10:32:05 Hlavní pilot: Zatím ne, 1000, snižujeme.

10:32:55 Hlavní pilot: Jdeme na přistání, v případě neúspěšného přiblížení odletíme v automatu.

10:33:45 Hlavní pilot: Jdeme na 500 metrů.

10:34:56 Letový dispečer: 500 metrů, na vojenském letišti jste už přistávali?

10:38:00 Neznámá osoba: Naštve se, jestli ještě (šum).

10:39:37 Letový dispečer: Přistávací dráha volná.

10:40:06 Varovný systém: Země před námi.

10:40:32 Varovný systém: Země před námi.

10:40:39 Varovný systém: Země před námi.

10:40:41 Neznámá osoba: 100 metrů.

10:40:42 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:44 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:46 Varovný systém: Země před námi.

10:40:49 Druhý pilot: V normě.

10:40:49 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:50 Druhý pilot: Jdeme pryč.

10:40:51 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:53 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:54 Letový dispečer: Kontrola výšky horizontu.

10:40:56 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:58 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:40:59 Hluk střetu s lesním masivem.

10:41:00 Druhý pilot: Do pr..le!

10:41:00 Varovný systém: Vzhůru, vzhůru.

10:41:02 Letový dispečer: Odlet na druhý okruh!

10:41:02 Neznámá osoba: Kur.aaa!

10:41:05 Záznam skončil.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Evropská komise podle Havlíčka odblokovala 18 miliard korun na projekty programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost

Evropská komise podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) odblokovala 18 miliard korun, které zadržovala na projekty v problémovém Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. EK platby pozastavila loni na jaře kvůli vysoké chybovosti. Podle vicepremiéra není jasné, kdy peníze proplatí.

"Před chvílí přišla esemeska, že byl dnes odpoledne odblokován ten zadržovaný peníz, těch 18 miliard korun," uvedl Havlíček. Jeho úřad prý čtyři měsíce vše dokládal unijním auditorům, kteří nakonec žádnou chybu neobjevili. "O nic nepřijdeme v tuto chvíli. Teď je jenom otázka, kdy nám ty peníze pošlou," uvedl Havlíček.

Peníze už ministerstvo průmyslu a obchodu dalo firmám, které o ně žádaly pro své projekty z problémového programu. Projekty se často uskutečňují po etapách, a tak se i na základě jednotlivých žádostí o platbu hradí. EK platby proplácí zpětně.

Další zprávy