Peking - Sobotní srážku dvou čínských rychlovlaků, při níž zemřelo devětatřicet lidí a přes dvě stovky dalších se zranilo, zavinila chyba semaforu.
"Signální systém ukazoval zelenou, i když měl ukázat červenou," vysvětlil BBC An Lu-šeng ze šanghajského drážního úřadu příčinu nehody na údajně jedné z nejmodernějších železnic světa.
Vlaky se srazily na mostě poblíž města Wen-čou ve východočínské provincii Če-ťiang.
První souprava ztratila rychlost, když se po úderu blesku ocitla bez elektrického napájení. Varovný systém, který měl za ním jedoucí spoj varovat a zastavit na trati dopravu, selhal. Druhý přijíždějící vlak tak do stojící soupravy narazil.
Čtyři vagóny z třicet metrů vysokého mostu spadly, dalších šest jich vykolejilo.
Život je na prvním místě. Nebo ne?
Čínský premiér Wen Ťia-pao dorazil na místo neštěstí, aby uctil památku obětí a zároveň ujistil, že se osobně zasadí o důkladné vyšetření příčin tragické srážky.
Systém čínských rychlovlaků zažívá v poslední době obrovský rozmach. Délka těchto tratí má letos převýšit 8350 kilometrů, příští rok 13 tisíc, a v roce 2020 dokonce 16 tisíc kilometrů.
Kromě toho, že se vysokorychlostní železnice stala čínskou chloubou a symbolem jejího pokroku, s ní Peking do budoucna počítá jako s významným vývozním artiklem.
Víkendová nehoda, která je nejhorším podobným neštěstím od roku 2008, tak přišla v tu nejméně vhodnou chvíli. Zvlášť když se ukázalo, že neselhal lidský faktor, ale technologie.
"Rozvoj této země je určen pro lidi, a lidské životy jsou proto to nejdůležitější," snažil se čínský premiér uklidnit veřejnost.
Kritici ale tvrdí, že je postoj čínských inženýrů a plánovačů přesně opačný. Síť se prý snaží postavit co nejrychleji a nejlevněji, a obcházejí proto bezpečnostní předpisy.
Například japonské rychlovlaky vážně nehavarovaly od roku 1964.