Nejprve blesk, pak zkázu rychlovlaků dokonal semafor

Petr Jemelka Petr Jemelka
28. 7. 2011 11:16
Signalizační systém měl zastavit další soupravy, selhal a v Číně zemřelo 39 lidí
Bilance neštěstí: 39 mrtvých, 200 zraněných.
Bilance neštěstí: 39 mrtvých, 200 zraněných. | Foto: Reuters

Peking - Sobotní srážku dvou čínských rychlovlaků, při níž zemřelo devětatřicet lidí a přes dvě stovky dalších se zranilo, zavinila chyba semaforu.

"Signální systém ukazoval zelenou, i když měl ukázat červenou," vysvětlil BBC An Lu-šeng ze šanghajského drážního úřadu příčinu nehody na údajně jedné z nejmodernějších železnic světa.

Vlaky se srazily na mostě poblíž města Wen-čou ve východočínské provincii Če-ťiang.

První souprava ztratila rychlost, když se po úderu blesku ocitla bez elektrického napájení. Varovný systém, který měl za ním jedoucí spoj varovat a zastavit na trati dopravu, selhal. Druhý přijíždějící vlak tak do stojící soupravy narazil.

Čtyři vagóny z třicet metrů vysokého mostu spadly, dalších šest jich vykolejilo.

Život je na prvním místě. Nebo ne?

Čínský premiér Wen Ťia-pao dorazil na místo neštěstí, aby uctil památku obětí a zároveň ujistil, že se osobně zasadí o důkladné vyšetření příčin tragické srážky.

Systém čínských rychlovlaků zažívá v poslední době obrovský rozmach. Délka těchto tratí má letos převýšit 8350 kilometrů, příští rok 13 tisíc, a v roce 2020 dokonce 16 tisíc kilometrů.

Kromě toho, že se vysokorychlostní železnice stala čínskou chloubou a symbolem jejího pokroku, s ní Peking do budoucna počítá jako s významným vývozním artiklem.

Víkendová nehoda, která je nejhorším podobným neštěstím od roku 2008, tak přišla v tu nejméně vhodnou chvíli. Zvlášť když se ukázalo, že neselhal lidský faktor, ale technologie.

"Rozvoj této země je určen pro lidi, a lidské životy jsou proto to nejdůležitější," snažil se čínský premiér uklidnit veřejnost.

Kritici ale tvrdí, že je postoj čínských inženýrů a plánovačů přesně opačný. Síť se prý snaží postavit co nejrychleji a nejlevněji, a obcházejí proto bezpečnostní předpisy.

Například japonské rychlovlaky vážně nehavarovaly od roku 1964.

 

Právě se děje

Další zprávy