Bratislava - Nacionalistická Slovenská národní strana (SNS) v kampani před březnovými parlamentními volbami opět vytáhla billboardy namířené proti Romům.
Opoziční strana, která se v průzkumech veřejného mínění pohybuje na hranici volitelnosti, podobně postupovala i před posledními volbami konanými v roce 2010.
"Dokdy budeme doplácet na cikány? Změníme to!" hlásí opoziční SNS na jednom ze svých billboardů, na kterém je vedle šéfa strana Jána Sloty vyfocen bytový dům a Romové. Na jiném poutači zase SNS upozorňuje, že jedna z politických stran zařadila na svou kandidátku Roma.
Na protiromskou kartu vsadila SNS i před dvěma lety. Billboard s logem strany zobrazoval obézního a napůl vysvlečeného Roma a heslo "Abychom nekrmili ty, kteří nechtějí pracovat". Po nařčení, že vede rasistickou kampaň, nechala strana poutače přelepit.
SNS čelí kritice mimovládních organizací i kvůli nejnovější kampani. Strana se hájí tím, že jen upozorňuje na potřebu řešení špatné sociální situace Romů. Mnozí z nich bydlí v osadách v nevyhovujících hygienických podmínkách a bez energií. Podle odhadů žije v zemi několik set tisíc Romů.
Romové a Maďaři
Mezinárodní organizace v minulosti upozornily, že Romové jsou na Slovensku diskriminováni a že tato situace se zhoršuje.
Slovenský parlament v úterý na návrh opozice zastavil projednávání kontroverzního návrhu koaličních poslanců, podle kterého by rodičům klesl příspěvek na péči o malé dítě na polovinu, pokud jsou dlouhodobě nezaměstnaní.
Autoři předlohy netajili, že jejich iniciativa je namířena také proti Romům, kteří si nehledají práci a spoléhají se na státní sociální dávky. Sněmovna má ještě projednat podobný návrh, která by zase umožnila krátit státní příspěvky při narození dítěte.
Vedle protiromské kampaně sáhla nacionalistická SNS také po heslech namířených proti sousednímu Maďarsku. "140 let chráníme slovenskou zemi. Orbánova loď se potápí," hlásí SNS, která tím upozornila na ekonomické problémy Maďarska pod vedením premiéra Viktora Orbána.