Tady, ve městě Lévignac, stojí továrna, ve které se tyto obří stroje vyrábí. Přesněji řečeno, dělníci je montují z jednotlivých kusů pocházejících z různých koutů Evropy i světa.
V roce 2021 výroba Airbusu A380 kvůli nezájmu zákazníků skončí. Poslední ránu plánům se superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na 123 kusů z původně zamýšlených 162 strojů.
Letadla, které mají prostor pro více než 500 cestujících, se skládají z celkem čtyř milionů součástek. Jednotlivé díly - od šroubů až po sedadla - vyrábí 1500 firem ve 30 zemích světa. Do Francie se dopravují letecky, na ty největší jsou ale potřeba speciálně upravené lodě. Převáží jednotlivé části trupu z Walesu, Španělska nebo Německa do francouzských přístavů.
Na logistický proces převážení obřích kusů letadla dohlíží Arnaud Cazeneuve, manažer nadměrné pozemní dopravy společnosti Airbus. "Pro mě znamená jeden Airbus A380 šest komponentů - tři části trupu, dvě křídla a horizontální ocasní část," prozradil americké televizi CNN.
Cesta letadlových částí na palubě kamionů z přístavu v Bordeaux do Toulouse probíhá vždy v noci a bývá rozdělená na dvě etapy. Ostatní doprava se zastaví.
Four million individual parts, produced by 1,500 companies from 30 countries around the world. This is how an Airbus A380 comes together: https://t.co/sIti0LW7MT via @CNNTravel pic.twitter.com/0Qa94x9gyP
— CNN International (@cnni) January 24, 2018
Společnost Airbus se musela podílet na investici 171 milionů eur (přes 4,3 miliardy korun) na zpevnění a rozšíření silnic z přístavu do továrny, kde se letouny sestavují. Byly vybudovány nové kruhové objezdy, na které se nákladní vozy pohodlně vejdou.
"Když po té silnici jedete, máte pocit, že po ní jedete v A380," nedokázal skrýt své nadšení Cazeneuve. "Víte, že je to něco jiného než jen obyčejná cesta."
Cesta konvoje kamionů s neobvyklým nákladem se pro místní obyvatele stává oblíbenou atrakcí. Obzvláště pro obyvatele Lévignacu, kamiony projíždějí lehce po půlnoci samotným centrem města. V některých ulicích součástky největšího dopravního letadla na světě jen těsně míjejí bytové domy.
"Já osobně se vždycky přijdu podívat, jestli všechno probíhá v pořádku," uzavřel Cazeneuve.