Záhřeb - Chorvatská vláda spustila kampaň, která vyzývá přes čtyři miliony obyvatel země, aby kupovali domácí chorvatské zboží.
Premiér Ivo Sanader zdůvodnil tento krok obavami z následků globální hospodářské krize. Zejména z prudkého nárůstu nezaměstnanosti.
"V době finanční krize si musíme vybírat chorvatské výrobky, abychom chránili pracovní místa, důchody a prosperitu příštích generací," uvedla v prohlášení Chorvatská obchodní komora.
Ta podobnou kampaň už před časem zorganizovala. V roce 2006 ji ale přerušila po kritice Evropské komise. Ta označila podobné chování za nepřípustný protekcionismus.
Lze očekávat, že Brusel se ozve i nyní a to ještě důrazněji, protože kampaň hájí osobně premiér.
Chorvatsko je přitom kandidátkou zemí pro vstup do Evropské unie a jeho přístupový proces zatím nenarazil na vážnější problémy.
Rozhovory by měly skončit na konci příštího roku a Chorvatsko by se tak mohlo stát osmadvacátou členskou zemí Evropské unie v roce 2011.
Analytici očekávají, že krize připraví o pracovní místa mnoho Chorvatů a hospodářský růst poklesne z letošních 3,5 procent na pouhá dvě procenta příští rok.
Průměrný měsíční plat v Chorvatsku činí v přepočtu 700 eur (necelých 18 tisíc korun)