Giglio (Itálie) - Vyšetřování příčin ztroskotání italské výletní lodí Costa Concordia nabývá jasnějších obrysů.
Deník La Repubblica, který už tento týden zveřejnil přepis výpovědi kapitána Francesca Schettiniho u soudu, ve středu na svém webu zveřejnil další klíčový dokument. Tentokrát jde o přepis kapitánova rozhovoru s jistým Fabriziem.
Záznam byl údajně pořízen v cele těsně po kapitánově zadržení, a to bez jeho vědomí.
Schettino v poněkud neformálním rozhovoru výrazným neapolským dialektem popisuje, že ho k vychýlení z plánovaného kurzu a nebezpečnému přiblížení k ostrovu Giglio donutilo vedení plavební společnosti Costa Crociere.
"Fabri, nikdo jiný na mém místě by nebyl tak laskavý a neplul tam. Oni to věděli a drželi mě pod krkem. Říkali mi ´prostě pluj tam, pluj tam!´ Byla tam skála, ale na přístrojích se neukázala. Plul jsem tam, protože jsem musel, abych vyhověl manažerovi," cituje z přepisu agentura Reuters.
Nejmenovaný zdroj z italské prokuratury deníku La Repubblica pravost nahrávky potvrdil. Schettinův právník autentičnost záznamu nezpochybnil a poznamenal, že by se z jeho klienta neměl dělat obětní beránek.
Když viděl, která uhodila, raději se zdekoval
Vyšetřování nehody ještě probíhá, ale za hlavního viníka je od počátku považován právě kapitán lodi. Soudkyně už ho propustila z vazby, ale uvalila na něj domácí vězení. Prokuratura ho hodlá obvinit z několikanásobného zabití a předčasného opuštění lodi.
"Když jsem zjistil, že se loď naklání, smířil jsem se s tím a vypadl," vysvětlil kapitán Schettino Fabriziovi své kvapné opuštění lodi. V době, kdy evakuace 4200 lidí na palubě v podstatě začínala, už kapitán uháněl na ostrov Giglio a záchranářům do vysílačky opakoval, že je na jeho lodi strašná tma.
Na pevnině si pak podle italských médií vzal taxi, zeptal se, kde může sehnat suché ponožky a nechal se odvézt do hotelu.
Šestnáct lidí je stále pohřešováno, šance, že by byli ve vraku nalezeni živí, je ale naprosto zanedbatelná.
K lodnímu neštěstí poblíž ostrova Giglio došlo 13. ledna. Vrak 300metrové lodi je stále na místě, záchranáři ve středu obnovili pátrání po obětech a připravují se na odčerpání paliva. Po ukončení těchto úkonů bude vrak buď odtažen do doku, nebo v případě, že to nebude možné, rozřezán na kusy.