K Marsu se řítí kometa, příští rok se s ním může srazit

Petr Jemelka Petr Jemelka
5. 3. 2013 16:50
Výbuch o síle miliardy megatun TNT by mohl zničit Curiosity. Té teď nefunguje počítač
Foto: Wikimedia Commons

Sydney/Pasadena - Po Zemi čeká velmi těsný průlet cizího kosmického tělesa také Mars. K rudé planetě nemíří asteroid, ale kometa C/2013 A1.

Objekt složený především z ledu a prachu, který je charakteristický dobře viditelným ocasem, loni objevil australský astronom Robert McNaught z observatoře Spring Observatory.

Původně se zdálo, že kometa Mars určitě mine, podle posledních propočtů ale není vyloučeno, že našeho nejbližšího planetárního souseda zasáhne. V takovém případě by se při srážce uvolnila síla odpovídající miliardě megatun TNT.

Kometa přilétá z oblasti Oortova oblaku, což je hypotetický kulovitý oblak komet na okraji naší sluneční soustavy.

Pro rudou planetu by mohla mít kolize znatelné následky. C/2013 A1 se k Marsu řítí rychlostí 56 kilometrů za sekundu a po dopadu by nejspíš v povrchu vytvořila dva kilometry hluboký kráter o průměru až 500 kilometrů.

Předpovídat dráhu komet je obtížné, protože se s tím, jak se blíží ke Slunci, zahřívají, tají a mění dráhu letu.

Budou-li mít astronomové štěstí, podaří se jim prostřednictvím sond Curiosity a Mars Reconnaissance Orbiter kometu vyfotit či v případě dopadu na marťanský povrch dokonce analyzovat vzorky. Budou-li ale mít smůlu, dopad komety zařízení za desítky milionů dolarů zničí. Jasno by mělo být 19. října 2014.

Sonda Curiosity se nicméně potýká s problémy i bez komety. Porušené soubory způsobily kolaps hlavního počítače a robot desítky hodin fungoval pouze v "bezpečném režimu" na záložní řídící jednotce. Práce přístroje, který na Marsu pátrá po důkazu o mimozemském životě, byly přerušeny do té doby, než byl náhradní počítač přeprogramován tak, aby mohl převzít plnou kontrolu.

Tak Curiosity zkoumá Mars:

"Prohodili jsme počítače, abychom se dostali do pozice, v níž můžeme obnovit základní operace. Jsme teprve na začátku, máme před sebou celé dny, možná týden práce," vysvětlil serveru Space.com manažer mise Richard Cook.

"Nevymkla jsem se kontrole, jen jsem předala řízení počítači na mé straně B, než se podívají na problém paměti v počítači na straně A," objevilo se na twitterovém účtu mise Curiosity. V dalším tweetu NASA upřesnila, že by se sonda mohla vrátit do plného operačního nasazení už v průběhu příštího týdne.

Příčina závady zatím není známa, jako jedno z pravděpodobných vysvětlení se jeví ozáření paměťových úložišť radiací.

Nejsložitější manévr provedený na dálku:

Senát chce zvýšit kompenzační bonus na 667 korun denně

Příspěvek podnikatelům, kteří byli omezeni opatřeními kvůli epidemii koronaviru, by se měl podle Senátu zvýšit z 500 na 667 korun denně. Důvodem je snaha nahradit živnostníkům odvody na sociální a zdravotní pojištění. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) se zvýšením nesouhlasila. Podle ní by Sněmovna, která návrh dostane k projednání, měla dnešní senátní úpravu odmítnout.

Senát přes nesouhlas ministryně rozhodl také o tom, že nárok na takzvaný kompenzační bonus by měli mít i podnikatelé bez provozoven, jejichž činnost byla opatřeními omezena z alespoň 80 procent. Patří mezi ně podle lidovců někteří kadeřníci, kosmetičky, maséři nebo fotografové.

Horní komora rovněž schválila návrh, podle něhož by vláda měla doplatit obcím a krajům výpadek příjmů, o který byly připraveny v důsledku výplaty kompenzačních bonusů. Schillerová to odmítla, návrh je podle ní "nesplnitelný", neboť ve státním rozpočtu na to nejsou peníze.

Prezident Zeman označil holokaust za největší zločin lidských dějin

Prezident Miloš Zeman označil holokaust za největší zločin lidských dějin. Myslí, že jeho hlavním faktorem je závist vůči úspěšnějšímu národu nebo rase. Po zdrojích a faktorech holokaustu je podle něj nutné pátrat. Prezident to řekl v projevu na dnešním on-line česko-izraelském setkání, které se konalo u příležitosti dne památky obětí holokaustu a předcházení zločinům proti lidskosti a které na Facebooku přenášelo ministerstvo zahraničí. Hlava státu zároveň uvedla, že Evropská unie je striktně pro Palestinu, která je proteroristická. Írán podle Zemana hovoří o vyhlazení Izraele z mapy, což považuje za jinou podobu holokaustu. Český překlad prezidentova projevu v angličtině na webu zveřejnil Hrad.