Uttarpara - Těhotný bůvol, bojový slon, indický trabant nebo prostě familiérně ambi. To vše jsou označení, které dostal hřmotný sedan Ambassador. Miláček všech Indů slaví padesátiny.
V Indii je možné se s ním setkat na každém kroku. Nejčastěji jako se žlutým taxíkem, oblíbené jsou ale také bílé verze. Zemi brázdí na 600 tisíc ambassadorů nejrůznějších typů a stáří.
Jejich konstrukce se přitom od roku 1957, kdy z výrobního pásu závodu Hindustan Motors v Uttapaře poblíž Kalkaty sjel první model, příliš neliší. Základem stále zůstává okopírovaný britský Morris Oxford III.
Ambassador sází především na tradici | |
Model Landmaster z roku 1957 a nejnovější Avigo z roku 2002. Zdroj: Hindustan Motors |
Vůz s listovým pérováním si kromě taxikářů oblíbili také indičtí politici. V naleštěných bílých ambassadorech se celá desetiletí proháněli Indií s červeným majáčkem na střeše. Až premiér Atal Bihári Vádžpéjí dal před pěti lety přednost německému BMW.
Před několika lety dostal ambassador nový facelift, klasické kulaté tvary a spartánská výbava ale zůstaly. "Chceme prodávat auta navenek staromilská a uvnitř luxusní," řekl o vylepšené verzi šéf automobilky BK Čaturvédí.
Jezdí i v Británii
Ambassador má své fankluby i mimo Indii. Několik desítek indických sedanů jezdí také v Británii, kde ovšem musely dostat jiné brzdy a bezpečnostní pásy, aby splnily evropské bezpečnostní limity.
I když ambassadory i v Indii již dávno převálcovala japonská auta, spousta Indů na svého těžkotonážního miláčka nedá dopustit. "Ambassador zůstane autem mého života," citoval list Times of India Ánandu Paramešváranovou.
PŘEČTĚTE SI reportáž a prohlédnětě fotogalerii ze srazu trabantistů v Cvikově