Tokio - Japonci představili robota-společníka, který je schopen vřelé nonverbální i slovní komunikace a umí prý nahradit lidskou společnost.
Je naprogramován tak, že dokáže z výrazu tváře i tónu hlasu rozpoznat psychické rozpoložení člověka a přizpůsobí mu vlastní chování.
Bílého humanoidního robota na kolečkách hodlá výrobce mobilních telefonů Softbank miliardáře Masayoshiho Sona od února příštího roku prodávat za 198 000 jenů, tedy přibližně 39 tisíc korun.
Elektropsi už se uchytili, je čas posunout laťku
Nezájmu Japonců se Softbank nebojí, obyvatelé země vycházejícího slunce nemají s vytvářením citových vazeb ke strojům problém - pořizování elektronických domácích mazlíčků už je v Japonsku běžné.
Robot přezdívaný Pepper má ale vyšší ambice - měl by se stát elektronickým přítelem, jež bude majitele zbavovat stresu a utěšovat ho v případě splínu.
Má zrak, sluch, a dokonce i hmat
Nohy Pepper sice nemá, zato má však tvář schopnou "něžných gest", poznamenává agentura AP.
Práce na trhu osobních robotů byla mým dlouhodobým snem. Cílem bylo vyvinout laskavý stroj, který lidem vyloudí úsměv na tváři.
"Práce na trhu osobních robotů byla mým dlouhodobým snem. Cílem bylo vyvinout laskavý stroj, který lidem vyloudí úsměv na tváři," vysvětlil Son během novinářské prezentace.
Pepper je 121 centimetrů vysoký, váží 28 kilogramů a má svítící "oči". Krom zraku a sluchu ho tvůrci obdarovali také hmatem - disponuje laserovými dotykovými senzory na rukou, hlavě i těle.
Samozřejmostí je Wi-Fi, díky níž se může robot snadno aktualizovat a neustále tak vylepšovat svou schopnost porozumění lidem.
Všichni chtějí Aibo
Nejrozšířenějším osobním robotem je v Japonsku elektronický pes Aibo, jenž byl společností Sony představen v roce 2006. O místo na trhu ale bojují další technologičtí giganti jako Honda nebo Toyota.
Roboti by mohli podle kybernetických odborníků pomoci mírnit dopady faktu, že japonská společnost neustále stárne. V dohledné době by osamoceným seniorům mohli posloužit jako asistenti či jim poskytnout rozptýlení z každodenního stereotypu podzimu života.