reklama
 
 

Žádná žabí stehýnka. Francouzi propadli hamburgerům, výrazně přibývá obézních lidí

13. 10. 2018 8:15
Tržby fast foodů ve Francii rostou. Místo hovězího po burgundsku nebo tradiční bagetě Francouzi raději sáhnou po hamburgeru nebo pizze. Těží z toho i řetězec McDonald’s, pro který je Francie druhým nejziskovějším trhem po USA.

Paříž - Francie se kdysi proslavila jako země kulinářského umění, kde lidé běžně obědvají mnoho desítek minut. Jenže to už nyní neplatí. Francouzi propadli rychlému občerstvení a místo tradiční bagety nebo třeba hovězího po burgundsku dají přednost hamburgeru, pizze nebo kebabu.

Přitom ještě před několika lety by bylo nemyslitelné, že se Francie stane zemí fast foodů.

Například v roce 1999 na sebe tehdejší kandidát na prezidenta a zemědělec José Bové upozornil tím, že společně se skupinou svých příznivců zničil rozestavěnou pobočku amerického řetězce McDonald’s. Ten byl pro Francouze symbolem globalizace.

Pařížská poradenská společnost Gira Conseil ale nedávno zveřejnila aktuální statistiky, podle nichž fast foody ve Francii loni utržily rekordních 51 miliard eur (1,3 bilionu korun). Francouzi v nich utratili více než v tradičních restauracích, které si přišly na 37 miliard eur (bezmála bilion korun).

Lidé už nemají tolik času na obědy jako dříve. V průměru jim to zabere asi půlhodinu. Jídlo ve fast-foodech je navíc levnější než v tradičních restauracích.

Burgery po francouzsku

Ve Francii roste především obliba hamburgerů. Loni se jich vůbec poprvé prodalo více než populární bagety se šunkou a máslem.

Americký pokrm navíc stále častěji proniká i do dražších restaurací. "Burgery už najdete všude. Od fast foodů po restaurace s michelinskou hvězdou," říká Bernard Boutboul, analytik z poradenské společnosti Gira Conseil. Ve svém menu ho nabízí na 85 procent restaurací ve Francii.

"Už jsou součástí naší národní kuchyně," uvedla pro britský list The Guardian i Francouzka Sara Vérierová. "Téměř všechny restaurace nabízí aspoň jeden," dodala s tím, že často mají "francouzský nádech", třeba plísňový sýr nebo dokonce i lanýže.

Z obliby hamburgerů ale těží hlavě řetězec McDonald’s. Loni jeho tržby vzrostly o více než čtyři procenta na 4,85 miliardy eur (v přepočtu 125 miliard korun). Zatímco ve Francii je 1440 provozoven "McDo", jak se řetězci ve zkratce říká, například ve Velké Británii jich je asi o 200 méně.

Francouzi tloustnou

Jenže rostoucí popularita rychlého občerstvení si vybírá svoji daň. Přibývá lidí, kteří bojují s obezitou. Odhaduje se, že do roku 2030 bude na 30 milionů Francouzů obézních, což by byla zhruba polovina všech obyvatel.

"Je to problém veřejného zdraví," uvedla francouzská poslankyně Michele Crouzetová. Ta společně s několika dalšími zákonodárci navrhuje, aby Francie přijala zákon, který by omezil podíl cukru, soli a přídatných látek do průmyslově zpracovaných potravin. Například Světová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje, aby denní spotřeba soli nepřesáhla pět gramů. Jenže Francouzi jí denně snědí 10 až 12 gramů, podotýká Crouzetová.

Poslankyně současně plánuje, že se do zdravé výživy zapojí i školy, které by měly dětem lépe vysvětlovat, jak se vyvarovat škodlivých potravin a jíst zdravěji.

Video: V restauraci servírují burger s tarantulí. Exotickou specialitu ochutná jen pár výherců

Jak chutná burger s tarantulí? Exotickou specialitu servírují v Jižní Kalifornii | Video: Reuters |  00:52

autor: Simone Radačičová | 13. 10. 2018 8:15

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama