Filipínci si zamilovali hypermarkety. Nenakupují tam

Reuters
1. 9. 2008 9:00
Do nákupních středisek si chodí hlavně odpočinout
V Manile si děti nemají kde hrát. Jenom v hypermarketu
V Manile si děti nemají kde hrát. Jenom v hypermarketu | Foto: Reuters

Manila - Filipínci pro tu činnost mají speciální výraz, který by se dal přeložit asi jako „hypermarketování". Nákupy v obřích střediscích si obyvatelé těchto východoasijských ostrovů zamilovali.

Tři z deseti největších nákupních center světa najdete na Filipínách, dvě z nich v metropoli Manile. Desítky dalších šedivých plechových krabic lemují silnice po celé zemi.

A to přesto, že 40 procent z 90 milionů Filipínců žije i v současnosti za méně než dva dolary na den. Miliony dalších však v posledních letech zbohatly.

"Za nákupy sem nechodíme"

Některé rodiny tráví v nákupních centrech celé víkendy. Podle jednoho z průzkumů zhruba 80 procent populace chodí do nákupních center - a asi 36 milionů lidí je navštěvuje pravidelně, nejméně jednou až dvakrát do měsíce.

Chris Balberona, který v manilském obřím nákupním centru pozoruje bruslaře na umělém kluzišti, říká, že se sem lidé prostě trochu zchladit, odpočinout si. „Život je teď tak náročný. Vlastně sem vůbec nechodíme za nakupováním," říká.

Místo k víkendovým výletům? Hypermarket!
Místo k víkendovým výletům? Hypermarket! | Foto: Reuters

V tropickém počasí jsou velké klimatizované haly spásou. A skutečně nejsou jen místem k nakupování: lidé si tady domlouvají schůzky, chodí sem na kafe nebo do kina.

Filipínci, většinou silně věřící katolíci, se během procházky po středisku zastaví i na mši. Věřící naslouchají kázání na plastových židlích, přímo na chodbě rušného hypermarketu.

Po letech růstu přichází zdražování

Ekonomický růst v posledních letech na Filipínách dosahoval v průměru více než sedmi procent. Nyní se však trend obrací, vláda se navíc stejně jako některé další východoasijské země potýká s vysokou inflací. Stoupají ceny jídla i energií.

Podle údajů SM Prime, největšího řetězce nákupních center, ale stále navštěvuje jejich 30 středisek po celé zemi asi 2,5 milionu lidí. „Pokles návštěvnosti jsme nezaznamenali, návštěva nákupních středisek se totiž stala životním stylem Filipínců," tvrdí viceprezidentka firmy Cora Guidoteová.

V hektické Manile a okolí žije přes 10 milionů lidí
V hektické Manile a okolí žije přes 10 milionů lidí | Foto: Reuters

Kvůli zdražování benzinu a zvyšování dalších nákladů však v poslední době někteří návštěvníci center ještě více omezili nakupování. Cita Nerondová, která chodí do hypermarketů se svými čtyřmi dětmi pravidelně jednou za týden, přiznává, že tím teď jen zabíjí čas.

„Nakupujeme jen základní věci. Ceny už nejsou co dřív," říká s tím, že navštěvuje střediska hlavně kvůli dětem, protože v přelidněné a znečištěné Manile je jen velmi málo parků nebo jiných míst, kde by s nimi mohla trávit volný čas.

V obchodním centru je může nechat v dětském koutku. A mezitím si může zařídit, co potřebuje: zajít do banky, zaplatit složenky a nakoupit jídlo.

Východ Asie patří k nejrychleji se měnícím částem světa. Jak se ekonomický vzestup dotkl obyčejných lidí? Čtěte speciál Aktuálně.cz: 

Foto: Aktuálně.cz
PROMĚNY VÝCHODOASIJSKÉ SPOLEČNOSTI
 

Právě se děje

Další zprávy