Chceš řidičák? Nauč se jezdit ekologicky

Tomáš Fránek
15. 5. 2006 15:30
Londýn/Praha - Britové se v autoškolách začnou učit jezdit tak, aby šetřili životní prostředí. Čeká je z toho dokonce zkouška. Uvnitř: ANKETA

Británie plánuje od roku 2008 zavedení nové zkoušky, která bude jednou z podmínek při získání řidičského průkazu.

Při takzvané ekojízdě, která bude následovat po složení obvyklých zkoušek, budou muset uchazeči o řidičský průkaz prokázat, že umějí šetřit palivem a jezdit úsporně.

Vedle policisty u zkoušky i "ekolog"

Už v autoškole se budou učit, že ekonomická je méně razantní akcelerace, brzdění a že palivo šetří také včasné řadění. Při praktické jízdě pak budou komisaři posuzovat, zda tyto postupy řidiči používají.

Britské úřady si od nové zkoušky slibují snížení emisí, nižší platby za pohonné hmoty a také bezpečnější jízdu. "Malé změny, jako jsou tyto, mohou mít podstatný vliv na to, jak řidiči působí na životní prostředí," uvedl v deníku Guardian Alistar Darlingz z ministerstva dopravy.

Velká Británie není první evropskou zemí, která zavedení ekojízd mezi zkoušky potřebné pro získání řidičského průkazu chce zavést.

Podobnou zkoušku už musí absolvovat uchazeči o řidičský průkaz v Nizozemí. Tam se už kromě policisty a učitele autoškoly zkoušek účastní také odborník na šetrnou jízdu.

Další evropské země včetně Česka zatím zavedení podobné zkoušky neplánují.

Úspora na spotřebě: 20 procent

Testy aut dokazují, že na jejich spotřebu má velký vliv styl a způsob jízdy. Například u jednoho z testů Škody Octavie se ukázalo, že způsob jízdy řidiče při stejné průměrné rychlosti měl výrazný vliv na spotřebu vozu. Rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší spotřebou dosáhl téměř litru a půl na sto kilometrů.

Pokud by řidiči uměli jezdit šetrně, ušetřili by podle odborníků na spotřebě až dvacet procent
Pokud by řidiči uměli jezdit šetrně, ušetřili by podle odborníků na spotřebě až dvacet procent | Foto: Ondřej Besperát

Odborníci potvrzují, že správný způsob jízdy, to znamená spouštění motoru bez plynu, včasné a plynulé řazení a akcelerace jen s tříčtvrtečním plynem, může snížit spotřebu až o dvacet procent. "Když se k tomu přidá plynulé brzdění a na dálnici neagresivní jízda, jsou úspory ještě větší a emise vypouštěné do ovzduší ještě nižší," uvedl dopravní expert David Kutlák.

Zavedení zkoušek na dodržování pravidel šetrné jízdy je jednou z možností, jak snížit emise vypouštěné z aut. Evropská komise už také navrhla zpřísnit emisní limity pro nová osobní vozidla a lehké dodávky. Nová pravidla mají platit od roku 2008.

Pravidla se nelíbí automobilkám

Nové předpisy Euro 5 požadují snížit emise pevných částic (sazí) ze vznětových motorů na naftu o čtyři pětiny a oxidu dusíku o pětinu oproti platným normám. U vozidel se zážehovými motory na benzin komise žádá omezit emise oxidu dusíku a uhlovodíku o čtvrtinu.

V praxi by si nová norma vyžádala vybavit všechny osobní a dodávková vozidla s dieselovými motory speciálními filtry, které se nyní dodávají obvykle jako příplatková výbava.

Aut na vodík, která jsou ekologicky šetrná, zatím jezdí po silnicích minimum
Aut na vodík, která jsou ekologicky šetrná, zatím jezdí po silnicích minimum | Foto: Reuters

Evropská komise přijala podle svého místopředsedy Güntera Verheugena novou normu jednomyslně. "Norma je technicky uskutečnitelná, přispěje k lepšímu ovzduší, aniž by postihla průmysl. Nejvyšší standardy v ochraně životního prostředí zvyšují konkurenceschopnost EU," uvedl komisař.

Podle evropských automobilek však komise zachází příliš daleko. Proto se ještě zástupci automobilek budou snažit předpisy změnit předtím, než je schválí také členské státy a Evropský parlament.

V Česku se s výjimkou emisí olova, které klesly po roce 2000 díky zákazu jeho používání jako přídavné látky do pohonných hmot, emise z dopravy snižovat nedaří. Zplodin oxidu uhličitého a prachových mikročástic dokonce přibývá.

V absolutních číslech se z výfuků českých automobilů dostalo před 15 lety do ovzduší deset milionů tun oxidu uhličitého, loni to bylo sedmnáct milionů tun. 

 

Právě se děje

Další zprávy