Řím - Francesco Schettino, kapitán havarované lodi Costa Concordia, stanul ve středu poprvé u soudu. Je obžalovaný z potopení plavidla, zabití 32 pasažérů a opuštění paluby dříve, než proběhla úplná evakuace.
Loď mezitím už rok a půl leží převrácená na boku v přístavu na italském ostrově Giglio. Šance na její vyproštění bude podle vedoucího akce jen jedna, zásah má proběhnout v září. Na přípravách nyní každý den pracuje několik set lidí.
Vyzvednutí vraku přijde podle zástupce společnosti Costa Crociere, které loď patří, celkem až na půl miliardy eur, tedy asi 13 miliard korun. To je více než dvojnásobek původně odhadovaných nákladů.
Nezbývá mnoho času
Vyproštění plavidla a jeho přemístění na břeh, kde bude následně rozebráno, bylo už dvakrát odloženo. Čas se přitom rychle krátí, píše The Huffington Post.
Podle Nicka Sloanea, jenž má celou operaci na starosti, se může vrak v dohledné době rozlomit pod svou vlastní vahou. Od havárie se jeho kostra v některých místech stlačila až o tři metry.
Costa Concordia narazila na útesy v přímořském městě Gigliu v nočních hodinách dne 13. ledna 2012. Došlo k tomu při slavnostní gala večeři, kapitán se během ní snažil plout přímo podél pobřeží.
V době nárazu bylo na palubě 4229 lidí ze 70 zemí, uvádí AFP. Evakuace pasažérů ve večerních róbách nebyla bezproblémová, některé záchranné čluny se totiž nepodařilo spustit. O život přišlo 32 lidí, dvě z těl stále nebyla nalezena.
Potápěči si podle Sloanea ve vraku každodenně všímají osobních věcí někdejších cestujících. "Pokaždé, když to vidí, jsou si velmi dobře vědomi, že se zde stále nacházejí těla," cituje ho Huffington Post.
Hlavní komplikace? Špatné počasí
Vyzvednutí ztroskotané lodi bylo původně naplánováno na září 2012, později došlo k odsunutí na květen. Přenesení vraku, na které bude mít firma Titan Salvage podle Sloanea pouze jeden pokus, ale zkomplikovaly špatné povětrnostní podmínky.
"Kvůli počasí jsme přišli o dva měsíce," komentoval Sloane špatné podmínky na moři, které do značné míry znemožnily potápěčské práce. Zkomplikovalo se například pokládání pytlů s cementem, které mají loď udržet ve stabilní poloze, až dojde na její vyzdvižení.
Jako další problém se ukázalo žulové podloží při pobřeží. Je mnohem odolnější, než se očekávalo, a špatně se do něj proto vrtá.
V současné době upevňují pracovníci na loď 17 tisíc tun těžké ocelové řetězy. Kvůli obtížnému terénu prošli všichni zdejší svářeči pětidenním horolezeckým výcvikem v italských Dolomitech.
Soud se Schettinem měl začít už 9. července, ihned po zahájení jednání byl ale přerušen kvůli celostátní stávce právníků.
Kapitánovi obhájci podle agentury Reuters tvrdí, že Schettino svým zásahem ušetřil loď ještě větší zkázy. Z potápějícího se plavidla prý utéct nechtěl, ale v důsledku úhlu náklonu přepadl přes palubu.
Od středečního jednání se očekává vyřešení formálních náležitostí. Odpovědi, na které veřejnost čeká už déle než rok a půl, tak přijdou později.