Top 100 konečné. Věda a výzkum

abb
1. 9. 2006 9:59
Top 100 - Konečná podoba kategorie "věda a výzkum" je tu. Celé dva měsíce jste nám posílali své tipy, my jsme vybírali a vy poté zase hlasovali. Výsledek hledání českých "NEJ" v oblasti vědy / výzkumu je tedy na světě.

S vaší pomocí a za asistence Ministerstva zahraničí jsme sestavili následující žebříček. Umístění je náhodné, projekt se nezabýval pořadím, jen zaplněním jednotlivých bublin.

Dámy a pánové, čtenářky a čtenáři. Představujeme vám dvacet českých NEJ v kategorii "věda a výzkum".

Antonín Holý
Antonín Holý | Foto: Aktuálně.cz
Antonín Holý (*1936), organický chemik, je tvůrcem látky, prozatím nejúčinnějšího léku, proti nemoci AIDS a rovněž zatím nejúčinnějšího preparátu Hepsera proti nebezpečné žloutence typu B.
Foto: Aktuálně.cz
Jaroslav Heyrovský (1890-1967), fyzikální chemik, vynálezce polarografie, otec elektroanalytické chemie, nositel Nobelovy ceny za chemii v roce 1959.
Jan Janský
Jan Janský | Foto: Aktuálně.cz
Jan Janský (1873-1921), psychiatr a neurolog, objevitel čtyř základních krevních skupin.
Foto: Aktuálně.cz
Jaroslav Černý (1898-1970), světově uznávaný český egyptolog, působil Londýně a na Oxfordu, byl členem Britské akademie věd.
Nanospider
Nanospider | Foto: Aktuálně.cz
Nanospider, stroj na průmyslovou výrobu nanovláken, tedy vláken tisíckrát tenčích než lidský vlas.
Karlova universita
Karlova universita | Foto: Aktuálně.cz
Univerzita Karlova v Praze (Universitas Carolina), jedna z nejstarších evropských univerzit, nejstarší ve střední Evropě (založena 1347).
Klementinum
Klementinum | Foto: Aktuálně.cz
Klementinum, jediné místo na světě, kde se již přes 250 let provádějí pravidelná meteorologická pozorování.
Foto: Aktuálně.cz
Josef Ressel (1793-1857), vynálezce lodního šroubu (1793-1857).
Hologramy Optaglio
Hologramy Optaglio | Foto: Aktuálně.cz
Optaglio, výroba hologramů, firma jako jedna z mála na světě dokáže vyrobit hologram nikoli laserem, ale takzvanou elektronovou litografií. Díky tomu mohou být hologramy, chránící například ceniny, podrobnější a přesnější.
Bedřich Hrozný (1879-1952), český orientalista a archeolog, muž, jehož zásluhou se podařilo rozluštit jazyk starověkých Chetitů a zařadit jej mezi indoevropské jazyky.
Foto: Aktuálně.cz
Otto Wichterle (1913-1998), vynálezce kontaktních čoček (1961).
Foto: Aktuálně.cz
Viktor Kaplan (1876-1934), vynálezce tzv. kaplanovy turbíny, která se stala nejvýznamějším typem turbíny užívaným ve velkých vodních elektrárnách po celém světé.
Foto: Aktuálně.cz
Prokop Diviš (1698-1765), sestrojil roku 1754 první uzemněný bleskosvod na světě.
Foto: www.archiv.eadio.cz
Emil Holub (1847-1902), cestovatel, jeden z objevovatelů Afriky, ve své době nejznámější z Čechů.
Foto: Aktuálně.cz
J. E. Purkyně (1787-1869), český biolog, přírodovědec a badatel, učinil řadu objevů při zkoumání buňky.
František Křižík (1847-1941), významný český vynálezce, technik a průmyslník
Operace srdce může probíhat několika možnými způsoby. Jedním z nich je tzv. koronární bypass, kdy lékaři přemostí kritické zúžení věnčité tepny pomocí cévního štěpu. | Foto: Aktuálně.cz
Kardiologie a kardiochirurgie, díky nebývalému rozvoji kardiochirurgie v České republice se v současné době řadíme jak počtem operací, tak i kvalitou péče mezi nejvyspělejší státy Evropy. První operaci provedl prof. Bedrna v Hradci Králové již v roce 1947.
Foto: Aktuálně.cz
Johann Gregor Mendel (1822-1884), zakladatel moderní genetiky, jeho spis "Pokusy s rostlinnými hybridy" byl po roce 1900 přeložen do všech evropských a mnoha světových jazyků.
Vsetínský rodák, pozdější starosta města, vynálezce, velkopodnikatel a vlastenec. Tím vším byl Josef Sousedík. | Foto: Aktuálně.cz
Josef Sousedík (1894-1944), vynálezce, elektrotechnik a podnikatel, přezdívaný "Valašský Edison". Rychlík "Slovenská strela" se speciálním Sousedíkovým motorem dosud drží rychlostní rekord (1936), nepřekonaný ani současným Pendolínem. Podobných patentů Sousedík vynalezl přes sto.
Foto: Aktuálně.cz
Ján Jesenský / Jessenius (1566-1621), vědecký spisovatel, lékař, politik, filozof, provedl v Praze první veřejnou pitvu (1600). Popraven na Staroměstském náměstí.

Zde si můžete připomenout, jak vypadala původní sestava deseti zajímavostí, navržených ministerstvem i pozdější doplnění, o kterém jste hlasovali.