New York - Firmy na celém světě čekají změny: budou muset uspokojit náročnější zákazníky i zákazníky požadující větší sociální odpovědnost. V konečném důsledku si tak zajistí vyšší zisky.
Tak se dá shrnout výsledek výzkumu provedeného firmou IBM mezi vrcholovými manažery velkých světových společností. Odpovídalo jich více než 1100.
Plných 83 procent z nich očekává v budoucnosti zásadní změny, které povedou k uspokojení tužeb nově vznikajících skupin zákazníků. Před dvěma roky to bylo 55 procent.
Výsledek průzkumu si prohlédnete zde: www.ibm.com/enterpriseofthefuture
Zároveň však vyšla najevo sebekritika manažerů vůči vlastním firmám. Většina z nich totiž přiznala, že jejich schopnost zavést změny je podstatně nižší, než je třeba.
Zodpovědnost není jen zelená
Hlavním podnětem pro změny jsou podle šéfů firem samotní zákazníci. Jedním z trendů je podle průzkumu nástup takzvaného "informačního všežravce."
"Ze spotřebitelů se stávají tvůrci, kteří pro své kolegy a přátele často vytvářejí zábavní a reklamní obsah a od společností, s nimiž se rozhodnou spolupracovat, vyžadují flexibilitu a pohotovou odezvu," popisuje informační všežravce výzkum.
Dalším typem zákazníka, jemuž se firmy chtějí přizpůsobit, je "sociálně orientovaný". Ten po firmách požaduje sociálně odpovědné chování a šetrnost k životnímu prostředí.
"Zákazníci se identifikují s profilem sociální odpovědnosti organizace - ne pouze jejich zelených iniciativ - a čím dál více vyžadují sociálně orientované produkty, služby i dodavatelské řetězce," definuje tento typ zákazníků průzkum.
Související: