Nejcennější značky 2008
- 1. Google: 86,1 (+30 %)
- 2. General Electric: 71,4 (+15 %)
- 3. Microsoft: 70,9 (+29 %)
- 4. Coca-Cola: 58,2 (+17 %)
- 5. China Mobile: 57,2 (+39 %)
- 6. IBM 55,3: (+65 %)
- 7. Apple 55,2: (+123 %)
- 8. McDonald's: 49,5 (+49 %)
- 9. Nokia 44: (+39 %)
- 10. Marlboro: 37,3 (-5 %)
Pozn.: Hodnota v miliardách USD, v závorce meziroční změna.
Zdroj: Millward Brown
New York - Kdyby značka Google byla na prodej, na cenovce by stálo 86,1 miliardy dolarů. Vyhledavač tak potvrdil první místo mezi stovkou nejcennějších světových značek.
Vyplývá to ze studie, kterou každoročně sestavuje výzkumná a poradenská agentura Millward Brown. Google byl na prvním místě již loni, od té doby ale svou cenu ještě o 30 procent zhodnotil.
Za Google následuje o deset miliard levnější značka General Electric a v těsném závěsu za ní Microsoft. Víc než čtvrtinu žebříčku tvoří technologické firmy.
Celková hodnota stovky nejcennějších značek za rok 2007 stoupla o 21 procent na více než 1,9 bilionu dolarů. Akcie firem z první stovky kromě toho rostly výrazně rychleji než index S&P 500, uvádí zpráva Millward Brown.
Mobilní operátoři bodují
Z evropských značek je nejcennější Nokia s necelými 44 miliardami dolarů, kromě ní už se do první desítky žádná firma ze starého kontinentu nedostala.
V Evropě druhý Vodafone má hodnotu necelých 40 miliard dolarů, následují BMW, Louis Vuitton a Tesco. Luxusní firmy jako je právě Louis Vuitton vykazují podle studie nejvyšší příspěvek samotné značky k tržbám.
Do světové stovky se poprvé dostala ruská firma - mobilní operátor MTS. Do budoucna je třeba počítat například s ropnou firmou Lukoil nebo pivovary Baltica, uvádí studie. Letošní žebříček také potvrdil silný růst čínských značek, umístily se čtyři v čele s mobilním operátorem China Mobile.
Žebříček je sestavený na základě vlastní metodiky Millward Brown. Zohledňuje finanční data, ale i výhledy značky do budoucna a její vnímání spotřebiteli.