Muzeum automobilky láká na jediný exemplář Škody Supersport

Jana Patková
7. 9. 2015 7:00
V padesátých letech minulého století sbíral vůz doutníkového tvaru cenná vítězství na závodních okruzích. Po náročné renovaci jej vystavují ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi.
Mladoboleslavské muzeum vystavuje na pět set exponátů.
Mladoboleslavské muzeum vystavuje na pět set exponátů. | Foto: archiv Škoda Muzeum

Mladá Boleslav - "Svého času byla ŠKODA Supersport typ 966 nejrychlejší automobil československé provenience," říká Andrea Frydlová, ředitelka ŠKODA Muzea. "Byl vyroben v roce 1950 ve třech exemplářích, z nichž se do dnešních dnů dochoval pouze tento jeden, který byl později prodán soukromému jezdci. Z jeho pozůstalosti jsme vůz pro ŠKODA Muzeum získali v roce 2007, následně se započalo s renovačními pracemi. Podařilo se oživit motor, repasovat podvozek i citlivě zrenovovat hliníkovou karoserii."

Škoda Supersport typ 966
Škoda Supersport typ 966 | Foto: archiv Škoda Muzeum

Vůz je dnes součástí moderního mladoboleslavského muzea, které na 1800 metrech čtverečních ukazuje okolo 500 exponátů, včetně 46 automobilů, řady motocyklů a jízdních kol z dlouhé historie firmy ŠKODA AUTO a jejího předchůdce Laurin & Klement.

Nejstarším exponátem je přitom kolo Slavia z roku 1899, nechybí první automobil Voiturette anebo filmový hrdina "Ferat" – dvoumístné kupé Škoda 110 Super Sport, které si zahrálo jednu z hlavních rolí ve filmu Upír z Feratu.

Laurin i Klement by se divili
Muzeum sídlí v komplexu budov z přelomu 19. a 20. století, jež kdysi sloužil i zakladatelům firmy, pánům Laurinovi a Klementovi, jako továrna. V roce 2012 prošlo celkovou rekonstrukcí, při které byly omlazeny exteriéry i interiéry. Součástí muzea je i restaurátorská dílna, v níž nepřetržitě probíhají restaurátorské a renovační práce na veteránech ze sbírky.

Škoda muzeum.
Škoda muzeum. | Foto: archiv Škoda Muzeum

"Před našima očima dostává auto, zákonitě opotřebované zubem času, dokonalost a lesk z doby svého vzniku," netají se nadšením Andrea Frydlová. Dnes rozsáhlá sbírka začala vznikat v roce 1968, když vedení firmy rozhodlo o hromadné akvizici několika desítek exemplářů od soukromých majitelů.

Sbírka je stále doplňována, přičemž se podle Andrey Frydlové zohledňuje především zmapování všech vyráběných osobních modelů z historie firmy, stejně jako úspěšná sportovní historie značky. "Důležité je i zachování historicky významných a z hlediska designu výrazných prototypů a studií," doplňuje ředitelka ŠKODA Muzea.

Z muzea do výroby
Máte hned několik možností, jak návštěvu ŠKODA Muzea pojmout. Pokud se rozhodnete pro individuální prohlídku, můžete se rozhodnout pro všechny, nebo jen některou z nabízených sekcí.

Škoda Muzeum.
Škoda Muzeum. | Foto: archiv Škoda Muzeum

Část Tradice vypráví o hlavních hodnotách značky. Ukazuje impozantní a velice reprezentativní vozy i každodenní život.

Sekce Evoluce tvoří jádro expozice a přibližuje vývoj značky – od jejích kořenů až po vize do budoucnosti. Poznáte zde milníky automobilového vývoje i galerii technického vývoje a inovací, charakteristických pro značku ŠKODA.

Nesmírně zajímavá je část Preciznost, založená na styčných bodech mezi minulostí a přítomností, mezi výrobou a restaurováním. Nahlédnete do světa automobilových veteránů, a pokud budete chtít, interaktivní prvky vám nastíní i budoucnost osobních vozů.

Přítomnost pak můžete obhlédnout v rámci turisty často vyhledávaných exkurzí do přilehlých výrobních hal hlavního závodu firmy ŠKODA AUTO, které ŠKODA Muzeum také zajišťuje.

"Každá prohlídka výrobních prostor, doplněná odborným a poutavým výkladem průvodce, je uzpůsobena zájmu a náročnosti návštěvníků," ujišťuje Frydlová.

Sportovní rok
V letošním roce slaví značka ŠKODA 120 let od svého vzniku, tehdy ještě pod jménem svých zakladatelů Laurin & Klement. V souvislosti s jubileem je ve ŠKODA Muzeu připravena výstava Zrození automobilky, která se věnuje počátkům vývoje značky v prvních třech desetiletích.

Další výstava ŠKODA 130 RS: Legenda motorsportu přibližuje vývoj a sportovní úspěchy legendárního soutěžního a závodního vozu ŠKODA 130 RS, který byl poprvé nasazen do závodů před 40 lety.

Poslední nevšední turistický cíl v tuzemsku vám v rámci letního speciálu Aktuálně.cz představíme příští pondělí.

 

Právě se děje

Další zprávy