Mars má víc vody, než se předpokládalo

Red Zah, BBC, ČTK
2. 12. 2005 0:01
Paříž - Evropská sonda Mars Expres objevila jako první hluboko pod povrchem Marsu velké zásoby zmrzlé vody.
Foto: Aktuálně.cz

S pomocí speciálního radaru zjistila, že i v hloubce více než jednoho kilometru ukrývá půda rudé planety led. Vědci se až dosud pouze domnívali, že právě pod povrchem Marsu se může nacházet větší množství vody. Předpokládají přitom, že by tam tak mohlo být příhodné prostředí pro život mikrobů.

Americko-evropský tým vědců, který záběry ze sondy Mars Expres zkoumal, v časopise Science uvedl, že led u severního pólu planety je takřka čistý. Obsahuje údajně jen dvě procenta prachu. Marsovskou hlubinnou půdu jinde tvoří písek, který je ledem o teplotě minus 33 stupňů Celsia "spečen" na beton, napsal v časopise Science Giovanni Picardi z Římské univerzity

Sonda Evropské vesmírné agentury objevy učinila díky svému unikátnímu radaru z výšky 250 až 800 kilometrů nad povrchem Marsu.

PŘEČTĚTE SI: Mars se přiblížil Zemi

Jiné výzkumy sondy údajně znovu naznačily, že Mars byl nedlouho po svém vzniku před čtyřmi miliardami let částečně pokryt vodou v kapalném stavu.

Objeven zasypaný kráter

K podobným závěrům už směřovaly údaje získané různými sondami v minulosti. Mnoho vědců spojuje přítomnost vody na Marsu s nadějemi, že tu kdysi mohl bujet život, a doufají v objevení fosílií mikroorganismů.

Vědci zároveň s pomocí radaru objevili už zasypaný kráter, který zřejmě vznikl dopadem obrovského meteoritu. Zóna dopadu prý má v průměru 250 kilometrů. Intenzita odrazu údajně nahrává tomu, že v kráteru se stále nachází led z doby, kdy v kráteru byla voda v kapalném stavu.

"Pokud tam voda uvázla, může tam být i po miliardách let," řekl BBC Jeff Plaut z vědeckého týmu amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír.