Praha - Ceny Křišťálová Lupa převzali ve středu večer v pražském Divadle Archa noví i staronoví majitelé. Soutěž hodnotí projekty na českém internetu, o laureátech rozhoduje hlasování veřejnosti i odborná porota ve čtrnácti kategoriích.
Absolutním vítězem ankety se stal projekt Peklo na talíři, z produkce internetové televize Stream.cz, který získal prvenství i v kategorii Zájmové weby. Osobností roku se stal internetový publicista Petr Koubský. Nepopulární Anticenu obdržel kritizovaný monopol na data v jízdních řádech, který který od roku 2001 drží společnost Chaps. Redakce serveru Lupa.cz pak udělila Zvláštní cenu pro nový experimentální projekt Stratocaching.cz.
„S nadsázkou lze říci, že se letošní ročník nesl ve znamení jídla. Kromě toho, že jsme divadlo při vyhlášení proměnili v letní francouzskou kavárnu, tak Peklo na talíři vyhrálo dvě kategorie, Potraviny na pranýři obhájily loňské prvenství a DámeJídlo.cz bodovalo jako E-commerce inspirace," komentuje výsledky Ján Simkanič, výkonný ředitel společnosti Internet Info, který slavnostní vyhlášení výsledků společně s hercem Tomášem Hanákem moderoval.
Cenu za Obsahovou inspiraci získala datová žurnalistika IHNED.cz vydavatelství Economia a.s. Za redakci ji převzali Petr Kočí, Jan Boček, Jan Cibulka a bývalá šéfredaktorka serveru Lucie Tvarůžková, za jejíhož působení data tým vznikl. "Data IHNED.cz se soustředí na tři témata: pátrání v originálních datech a tvorba vlastních vizualizací, spolupráce s komunitou, která kauzy v datech hledá, a na otevřená data ve veřejné správě," napsal o smyslu projektu server IHNED.cz.
Do soutěže letos nominovalo projekty více než 19,5 tisíce lidí, což je podle organizátorů nárůst o třicet procent oproti předcházejícímu ročníku.
V kategorii Nástroje a služby uspěl web Stream.cz, mezi zpravodajskými servery vyhrál poosmé za sebou iDNES.cz, vítězem Marketingové inspirace je kampaň Karel na Hrad, cenu za Globální projekty českých tvůrců získal apiary.io, mezi e-shopy si prvenství odnesla Heureka.cz, E-commerce inspirací za rok 2013 se stal projekt Damejidlo.cz, cena Mobilní služba míří na Mapy.cz, nejlepší veřejně prospěšnou službou byly vyhlášeny Potravinynapranyri.cz, cenu One(wo)man show si odnesl originální komiks o české historii viděné současnýma očima OPRÁSKI SČESKÍ HISTORJE.
Křišťálová Lupa - Cena českého internetu je čtenářská anketa zpravodajského serveru Lupa.cz, jejímž úkolem je najít nejzajímavější projekty a služby na českém internetu.
První ročník se uskutečnil v roce 2006, kdy byl projektem roku vyhlášen server Aktuálně.cz.
Přehled výsledků
Hodnocení odborné poroty: o Anticena: Monopol na data o jízdních řádecho E-commerce inspirace: DameJidlo.czo Globální projekty českých tvůrců: Apiary.ioo Marketingová inspirace: Online kampaň Karel na hrado Obsahová inspirace: Datová žurnalistika na IHNED.czo Osobnost roku: Petr Koubskýo Projekt roku: Peklo na talíři
Hlasování veřejnosti: o Internetové obchodování: Heureka.czo Mobilní služba: Mapy.cz - nová aplikaceo Nástroje a služby: Stream.czo One (wo)man show: OPRÁSKI SČESKÍ HISTORJE o Veřejně prospěšná služba: Potraviny na pranýřio Zájmové weby: Peklo na talířio Zpravodajství: iDNES.czo Zvláštní cena serveru Lupa.cz: Stratocaching