Ford prochází těžkým obdobím. Za první pololetí vykázal ztrátu 1,44 miliardy dolarů, v rámci restrukturalizace omezí letos výrobu až o 200 tisíc aut.
Součástí záchrany automobilky má být právě i prodej luxusních značek, které v současnosti vyrábí. Už se vedou jednání a mluví se hlavně o značkách Jaguár a Land Rover. Vyjednávání má vést bankovní skupina JPMorgan Chase, ve které je manažerem pro akvizice i bývalý šéf Fordu Jacques Nasser. Ten ještě na svém bývalém místě vytvořil Premier Automotive Group, která zahrnovala právě značky Jaguar, Land Rover a Volvo.
Ještě na konci roku 2004 Ford počítal, že se tato skupina bude podílet celou třetinou na letošním zisku. V současnosti je však jasné, že bude prodělečná.
"Lidé z Fordu jsou nyní bezradní. A když jste bezradní, jste schopní udělat cokoli," komentuje situaci pro agenturu Bloomberg analytik David Cole z Center for Automotive Research.
Ford již dříve oznámil, že zvažuje řadu strategických rozhodnutí poté, co v sedmi z osmi čtvrtletí vykázal ztrátu. Začátkem srpna přibral do svých řad odborníka na fúze a akvizice Kennetha Leeta, který dříve dělal pro Goldman Sachs.
Volvo je mimo
Celá transakce se ovšem vyhnula Volvu. Tuto značku si chce Ford ponechat. Získal ji v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů a jednání tehdy vedl právě Nasser.
Nasser opustil firmu v roce 2001. Za jeho odchodem stál skandál s vadnými pneumatikami Firestone, které Ford využíval, a neshody s Williamem Fordem, potomkem zakladatele společnosti.
Premier Group, tedy skupina luxusních značek, vykázala ve druhém čtvrtletí ztrátu ve výši 162 milionů dolarů. Ovšem ještě za minulý rok se udržela mírně v plusu.
Za prvních sedm měsíců se prodalo celkem 110 tisíc Jaguarů, Volv a Land Roverů, což je necelých osm procent celkové produkce automobilky Ford.