Praha - Loni si Češi v obchodech koupili skoro 66 tisíc hektolitrů polotmavého nebo řezaného piva v lahvích. To je dvojnásobek proti předloňským nákupům. Ukazují to údaje společnosti Nielsen zabývající se maloobchodním trhem. Přes nárůst činily prodeje těchto nápojů jen necelé procento z pivního trhu. Další růst se dá čekat letos, řezané pivo v lahvích začíná prodávat například Velkopopovický kozel.
Zatímco polotmavá piva vaří podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně prakticky všechny minipivovary, velcí producenti zatím příliš ne. Nyní ale zkouší na trhu uspět jeden z největších českých pivovarů Gambrinus, který začal do restaurací dodávat polotmavou dvanáctku. "Jde o limitovanou edici piva uvařenou právě pro toto roční období, kdy dávají lidé přednost chuťově plným pivům," uvedl tamní sládek Pavel Zítek. "Pokud bude zájem vysoký, k jejímu vaření se můžeme v budoucnu vrátit," dodal.
Řezané pivo v lahvích zase začíná prodávat Kozel. "Zájem o jedenáctistupňové ležáky a černá piva je mezi spotřebiteli vysoký. Stejně tak se mezi českými pivaři v posledních letech těší velké popularitě řezaná piva," řekl sládek pivovaru Vojtěch Homolka.
Údaje o spotřebě a výrobě piva v ČR za loňský rok zatím nejsou známé. Od začátku loňského roku do konce srpna ale domácí spotřeba meziročně klesla o dvě procenta a export vzrostl o osm procent, uvedl Český svaz pivovarů a sladoven. Svazové údaje jsou přibližně za 90 procent trhu.
Pivovary v Česku předloni uvařily 19,65 milionu hektolitrů piva, o 2,3 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba stagnovala, vývoz vzrostl o osm procent. Celková domácí spotřeba piva včetně nealkoholického loni činila 16,29 milionu hektolitrů. Každý obyvatel Česka tak stejně jako předloni vypil v průměru 144 litrů piva.