Výprodeje lámou rekordy. Pozor na ceny a záruční dobu

Eva Sovová, Peníze.cz
5. 8. 2009 10:00
Na co máte nárok při špatně označené slevě
Obchody se tak úspěšně zažehnávají "okurkovou sezonu"
Obchody se tak úspěšně zažehnávají "okurkovou sezonu" | Foto: Reuters

Praha - Slevy letních výprodejů letos lámou rekordy. Oblečení lze koupit až o 80 procent levněji. Výprodeje elektroniky konkurují internetovým prodejcům. Někteří obchodníci ale porušují zákon - neuvádějí slevové ceny správně a klamou zákazníky.

Nejčastějším prohřeškem je, že zákazníci nejsou dostatečně informování o tom, kolik konkrétní výrobek po slevě stojí. "Prodejna může upozorňovat na konkrétní procentní slevy, na zboží musí být ale vždy uvedená konečná cena po slevě. Jestliže je na etiketě pouze informace, že se na zboží vztahuje například 70% sleva, která bude stržena u pokladny, obchodník tím porušuje zákon na ochranu spotřebitele," vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Kamila Juhaňáková.

Foto: Repro Aktuálně.cz
Čtěte také:
Letní slevy kralují, srazily ceny i o 90 procent

Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. "Jen tak se spotřebitel může správně rozhodnout, zda si daný výrobek koupí, nebo ne. Stará cena by měla být viditelná a přeškrtnutá. Pokud není zboží takto označeno, vystavuje se obchodník pokutě od České obchodní inspekce, " upozorňuje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Mišurec. Pokuty se pohybují kolem 30 až 50 tisíc korun.

Někteří obchodníci využívají i další trik. "Na zboží třeba uvedou, že po slevě je konečná cena 250 korun, při placení u pokladny ale zákazník zjistí, že má zaplatit víc, například 300 nebo 400 korun. V takovém případě se vyplatí, aby zákazník přímo na místě hájil své zájmy a upozornil na to, že má právo koupit zboží za cenu, která je na něm uvedená," upozorňuje mluvčí ČOI.

"Odmítá-li prodávající postupovat v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, je na místě podat podnět ke kontrole místně příslušnému inspektorátu ČOI," dodává Jan Mišurec.

Častým prohřeškem obchodníků je také to, že postupným zlevňováním je na zboží vyznačeno několik cen. "Na první pohled musí být zákazníkům zřejmé, která cena vlastně platí. Obchodníci by proto měli konečnou cenu uvádět na zboží zcela jasně, například tak, že předchozí slevovou cenu přelepí aktuální cenou," upozorňuje Juhaňáková.

Na každé zlevněné zboží se vztahuje stejná záruční doba jako na každé jiné zboží. "Obchodníci nemohou spolu se slevami zkracovat záruční dobu výrobků. Jestliže ale obchodník zlevní zboží proto, že jsou na něm konkrétní vady, na tyto vady se záruka již nevztahuje. Ovšem spotřebitel o tom musí být jednoznačně předem informován," vysvětluje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.

Nezkrácenou verzi článku najdete na webu Peníze.cz

Podívejte se, jak vypadal první supermarket v Česku:

 

Právě se děje

Další zprávy