Vlaky jezdí jinak. Někde rychleji a všude dráž

Jiří Hloušek
15. 12. 2008 10:35
Některé linky zrychlily a zhoustly, všechny zdražili

Česko - Některé spoje Českých drah s novým jízdním řádem zrychlily, příměstské vlaky jezdí častěji a cestování z Prahy do některých hlavních měst v Evropě je jednodušší.

Grafikon pro nadcházející rok začal platit 14. prosince. Vůbec poprvé jej sestavil vlastník a provozovatel infrastruktury - Správa železniční dopravní cesty. "Na trasách mezi nejvýznamnějšími sídly chceme mít rychlé vlaky každou hodinu," řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Právě ministerstvo si objednává spoje u Českých drah.

Svezení vlakem ovšem s novým řádem podraží o průměrných sedm a půl procenta a to i přesto, že ceny pohonných v poslední době klesly a část vlaků drah je motorových.

Mezi českými i evropskými metropolemi častěji i přes noc

Nově jezdí spoje z Prahy do Vídně. Konečnou nočních vlaků EuroNight z Německa do Prahy již nebude hlavní město, ale pojedou až do Brna.

Další novou noční linkou se cestující svezou z Budapešti do Prahy, odtud také do Tater a Košic. Novinkou je rovněž spoj Avala z Prahy do Bělehradu. "Po náročné rekonstrukci a elektrizaci tratě Letohrad - Lichkov bude obnoveno přímé spojení Prahy, Hradce Králové a polské Wroclawi," informoval tiskový mluvčí drah Kubala.

Vlaky EuroCity a InterCity jedou z Prahy do Brna každou hodinu. Na této lince vozí vlaky také moderní německé lokomotivy Taurus firmy Siemens, dráhy tu slibují klimatizované vozy. Přímé vlaky od prosince dovezou cestující z Hodonína do Brna za hodinu a šest minut, ve špice pojedou každou hodinu.

Infobox

  • ČD v roce 2009 vypraví 7 187 vlaků denně
  • vlaky ujedou v novém grafikonu 124,8 milionu km
  • Oprosti starému řádu jde o nárůst o 3,6 %
  • vlaky InterCity ujedou denně 3 385 km
  • vlaky EuroCity 17 868 km
  • vlaky SuperCity 5 432 km

Zcela nově jede každé dvě hodiny rychlík z Prahy přes Beroun a Písek do Českých Budějovic.

Z Ostravy do Prahy pod 3 hodiny

Délka jízdy vlakem z Ostravy do Prahy je nastavena baťovsky na 2 hodiny 59 minut. "Je to historicky nejrychlejší spojení měst vlaky pendolino," říká Kubala. Vlaky tak výrazně ujíždějí autobusům - soukromý dopravce Student Agency urazí trasu dlouhou bezmála čtyři sta kilometrů za pět a půl hodiny, je však oproti pendolinu o polovinu levnější.

"České dráhy se chtějí více zapojit do městské a příměstské dopravy ve velkých aglomeracích," řekl výkonný ředitel marketingu a komunikace Aleš Ondrůj.

Logo S linek, které mají za cíl nahradit v Ostravě, ale i dalších metropolích, metro
Logo S linek, které mají za cíl nahradit v Ostravě, ale i dalších metropolích, metro | Foto: ČD

Esko, neboli S linky, představují nový koncept regionální a příměstské dopravy. České dráhy se inspirovaly za hranicemi, například rakouskou příměstskou dráhou S-Bahn.

Tramvajové značení linek a jednoduché schéma má usnadnit cestování. Ondrůj dodává, že by tyto linky měly v Ostravě a okolí převzít roli metra. Doba jízdy přímých S linek z Opavy do Stodolní v centru Ostravy zabere 43 minut, z Českého Těšína 42 minut a z Havířova 20 minut.

V příštích letech budou i zde nasazeny moderní bezbariérové soupravy.

Z Kladna do Prahy každou hodinu

Dvojnásobek vlaků jede na příměstské jednokolejné lince mezi Prahou a Kladnem, poskytnou 12 400 míst. Staré motorové vlaky nahradí bezbariérové soupravy, některé rychlíky a spěšné vlaky urazí trasu za 37 minut.

"Doprava zde již neodpovídala 21. století. Z Kladenska dojíždí 20 tisíc lidí, tedy vůbec nejvíc ze středních Čech," říká ředitel odboru rozvoje ČD Jiří Schmidt. Z Kladna jede 19 vlaků, opačným směrem z Prahy o dva méně, zastavovují jen v Hostivici a pražských Dejvicích.

Třicetileté motoráčky dostaly nový kabát, nízkopodlažní část a nové jméno Regionova
Třicetileté motoráčky dostaly nový kabát, nízkopodlažní část a nové jméno Regionova | Foto: ČD

"Cestující se tak nemusí učit žádné jízdní řády. Je to u nás úplná novinka," dodává tiskový mluvčí drah Ondřej Kubala. Rychlé vlaky jedou z Masarykova nádraží dvě minuty po celé každou hodinu, zastávkové spoje pak na trať vyráží vždy v půl. Sedmnáct minut po celé v odpolední špičce jezdí posilové vlaky z Masarykova nádraží.

"České dráhy jsou přesvědčené, že jednokolejná trať takový nápor zvládne," ujišťuje Kubala. Ředitel ROPIDu Pavel Procházka věří, že v době výstavby městského okruhu využijí vlaky i Pražané jedoucí z Prahy 6 do centra.

"Díky nové koncepci se výrazně zlepší také cestování z Kladna do Rakovníka a do Kralup nad Vltavou," doplňuje Alois Kašpar, zástupce ČD pro Středočeský kraj. Na budovanou rychlodráhu z centra Prahy do Kladna si cestující počkají nejméně do roku 2013.

 

Právě se děje

Další zprávy