Klatovy - Podzimní výlovy rybníků jsou ve třech čtvrtinách a rybáři už mají jasno - mírné zvýšení cen vánočních kaprů je definitivní. Podle prvních odhadů ryby podraží o pět až deset procent.
Loni se za kilogram štědrovečerního kapra platilo na sádkách 70 až 80 korun. Zdražení v letošním roce si prý vyžádaly hlavně podstaně vyšší náklady. "O zhruba 25 procent podražilo zejména krmivo, dále energie a nafta," říká ředitel Klatovského rybářství Václav Voráček.
Ryb bude méně
Podniku, který hospodaří na 450 rybnících s plochou 2200 hektarů, letos přidělal starosti i nedostatek vody způsobený minimálními srážkami v uplynulých měsících.
"Ryb z podzimních výlovů proto bude letos o malé procento méně, na vánočním trhu se to ale určitě neprojeví," ujišťuje Voráček.
Přímo při výlovech prodávají rybáři kilogram kapra většinou za 60 korun. Za kolik přesně budou ryby k mání před Vánoci, zatím nechtějí přesně říci.
"Čekáme, jak dopadnou výlovy, které u nás skončí 17. listopadu. Cenu budeme umět říci až ve druhé polovině měsíce," vysvětluje Voráček.
Ve stejném termínu budou znát ceny pro předvánoční trh také další producenti ryb. Výlovy v těchto dnech vrcholí i v Rybářství Třeboň.
"V příštím týdnu nás čekají výlovy posledních 20 procent vodních ploch," potvrzuje obchodní ředitel největšího výrobce sladkovodních ryb u nás Rudolf Provázek.
Konečnou částku ještě ovlivní přirážky obchodníků, které bývají zhruba o deset korun vyšší než cena, za kterou se prodávají kapři na sádkách.
Podstatná část tuzemské produkce skončí na vánočních stolech v zahraničí. Z Klatovského rybářství je pro export, zejména do Německa, určena polovina z 570 tun ryb získaných při podzimních výlovech.
Na rozdíl od zákazníků v Česku upřednostňují sousedé v Německu kapry s nižší hmotností; na vývoz jsou proto určeny ryby od 1,1 do 1,6 kilogramu. Exportní prodejní cena se shoduje s českou.
Mořská konkurence
Spotřeba sladkovodních ryb u nás zůstává podle Voráčka už desítky let stále stejná - jeden kilogram na osobu za rok.
K nákupu českých ryb právě vyzývá masivní reklamní kampaň ministerstva zemědělství podpořená prostředky z operačních fondů EU.
"Zatím se situace nelepší, dokonce mám dojem, že poptávka po zpracovaných sladkovodních rybách v obchodních řetězcích mírně klesá. My všichni věříme, že díky reklamní kampani prodeje vzrostou. Samozřejmě velkou konkurencí jsou pro nás dovozy mořských ryb ze zahraničí," konstatuje Voráček.