Vánoce jsou tu. První řetězce začínají prodávat cukroví i ozdoby, výzdobu rozsvítí na konci měsíce

Iva Špačková Iva Špačková
12. 10. 2016 6:45
Cukroví, suroviny na pečení a vánoční dekorace lze v řetězcích Billa a Kaufland koupit už teď. V dalších týdnech budou sortiment rozšiřovat a chystají novinky, přidají se i konkurenti. Nejpropracovanější strategii vánočních prodejů odhalil Globus. Podle ekonoma Aleše Michla svědčí brzký start vánočních prodejů o tom, že se ekonomice daří.
Billa nabízí cukroví na Vánoce už na začátku října.
Billa nabízí cukroví na Vánoce už na začátku října. | Foto: Iva Špačková

Praha – Obchodní řetězce Billa a Kaufland jsou letos prvními z velkých prodejců potravin, kteří spustili prodej zboží na Vánoce.

Billa už prodává cukroví a štoly s vánoční tematikou a Kaufland od října nabízí suroviny na pečení, vánoční ozdoby, dekorace a také perníčky, ořechy, kokosky v čokoládě a marcipánové kuličky.

"Zákazníci si na tento vybraný sortiment za uplynulá léta zvykli a rádi jej nakupují již v předstihu," vysvětluje mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Mezi e-shopy je první Rohlík.cz, který pod ikonou ozdobeného vánočního stromku s nápisem "připravte se na Vánoce" nabízí adventní kalendáře či bonbony a pralinky s vánoční tematikou.

Řetězec Globus nabídne zboží potřebné pro pečení cukroví od tohoto čtvrtka. A už na konci října ve svých hypermarketech rozsvítí vnitřní výzdobu, aby je nalákal na rostoucí vánoční nabídku.

Ještě v říjnu začne část vánočního zboží nabízet také síť Albert"Víme, že někteří zákazníci vítají možnost pohodlně vybrat a nakoupit vánoční zboží s předstihem. Ve vybraných hypermarketech tak najdou od druhé poloviny října základní sortiment cukrovinek či dekorací," říká mluvčí společnosti Ahold Barbora Vanko.

Ač se to na první pohled nezdá, cukroví kupované v říjnu skutečně do Vánoc vydrží. Datum spotřeby má až do 10. ledna 2017.
Ač se to na první pohled nezdá, cukroví kupované v říjnu skutečně do Vánoc vydrží. Datum spotřeby má až do 10. ledna 2017. | Foto: Iva Špačková

Podle ekonoma Aleše Michla, mimo jiné poradce ministra financí, je brzké zahájení vánočních prodejů pozitivním signálem pro ekonomiku. "Svědčí to o tom, že se jí daří, když jsou zákazníci připraveni nakupovat jídlo na Vánoce už teď," říká.

Boom začne v listopadu

Hlavní vánoční kampaň však řetězce odstartují až v polovině listopadu. To jim začínají vánoční prodejní žně, které kulminují před Vánoci a končí vánočními výprodeji v následujícím roce.

"V průběhu několik týdnů nabídneme první tematické výrobky (adventní kalendáře, čokoládové figurky – pozn. red.) značky Favorina a před Vánoci pak značku Deluxe, jejíž výrobky nabízíme jen na Velikonoce a Vánoce," říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle ní lidé nakupují vánoční zboží hned, jak se objeví v prodejně, nejvíce pak před Mikulášem a Vánocemi.

V listopadu uvede cukroví do prodejen Penny Market. Albert pak rozšíří prodeje do všech svých obchodů a do nabídky zařadí také delikatesy, přísady na vánoční pečení a vaření a nepotravinové dárky pod stromeček. Ty chystá i Kaufland, podrobnosti neuvedl – lidé se podle mluvčího mohou těšit na překvapení v podobě dárků pod vánoční stromeček i na sváteční stůl, které během roku v regálech prodejny nejsou.

Globus nabídne Mimoně, ponča, hřebenatky i sýr s lanýži

Nejpropracovanější strategii vánočních prodejů odhalil Globus, který na dvou stránkách rozepsal, co a kdy přesně hodlá uvést na trh.

První polovina října v Bille.
První polovina října v Bille. | Foto: Iva Špačková

Tak například cukrovinky nově zabalí do oblíbených dětských motivů Krtečka, Mimoňů, Star Wars nebo Life of Pets a nabídne je před Mikulášem a před Vánoci. Cukroví napečené vlastními pekaři bude prodávat nejen v připravených baleních, ale i na váhu, takže zákazníci si ho budou moci namixovat dle vlastních potřeb.

Z ryb nabídne ve větším množství krevety, slávky a hřebenatky, které se podle mluvčí Globusu Pavly Hobíkové čím dál častěji objevují na svátečních stolech stejně jako mečouni, jeseteři či štiky. Trendem v sýrech mají být letos výrobky s lanýži. A v alkoholu se vedle tradičně oblíbených šumivých sektů dostanou do popředí prémiové značky whisky, třtinové rumy a pravé šampaňské. 

Vedle cukroví jsou v prodeji i vánoční štoly.
Vedle cukroví jsou v prodeji i vánoční štoly. | Foto: Iva Špačková

Z nepotravinového sortimentu chce firma rozšířit nabídku vánočních dekorací a hraček pro děti do 10 let. Vstříc však chce vyjít i zákazníkům, kteří chtějí pod stromeček tablety či chytré telefony nebo designové domácí spotřebiče, jako jsou skleněné varné konvice či klasické domácí spotřebiče vyvedené v nových barevných variantách.

"Mezi novinky patří také ponča v několika různých vzorech a materiálech, která jsou již od podzimu velký hit, a také dámské a pánské kožené peněženky již v dárkových baleních," dodává Hobíková s tím, že Globus už dnes počítá s předvánočními výprodeji, které odstartuje v polovině prosince.

 

Právě se děje

Další zprávy