Praha – Obchodní řetězce Billa a Kaufland jsou letos prvními z velkých prodejců potravin, kteří spustili prodej zboží na Vánoce.
Billa už prodává cukroví a štoly s vánoční tematikou a Kaufland od října nabízí suroviny na pečení, vánoční ozdoby, dekorace a také perníčky, ořechy, kokosky v čokoládě a marcipánové kuličky.
"Zákazníci si na tento vybraný sortiment za uplynulá léta zvykli a rádi jej nakupují již v předstihu," vysvětluje mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
Mezi e-shopy je první Rohlík.cz, který pod ikonou ozdobeného vánočního stromku s nápisem "připravte se na Vánoce" nabízí adventní kalendáře či bonbony a pralinky s vánoční tematikou.
Řetězec Globus nabídne zboží potřebné pro pečení cukroví od tohoto čtvrtka. A už na konci října ve svých hypermarketech rozsvítí vnitřní výzdobu, aby je nalákal na rostoucí vánoční nabídku.
Ještě v říjnu začne část vánočního zboží nabízet také síť Albert. "Víme, že někteří zákazníci vítají možnost pohodlně vybrat a nakoupit vánoční zboží s předstihem. Ve vybraných hypermarketech tak najdou od druhé poloviny října základní sortiment cukrovinek či dekorací," říká mluvčí společnosti Ahold Barbora Vanko.
Podle ekonoma Aleše Michla, mimo jiné poradce ministra financí, je brzké zahájení vánočních prodejů pozitivním signálem pro ekonomiku. "Svědčí to o tom, že se jí daří, když jsou zákazníci připraveni nakupovat jídlo na Vánoce už teď," říká.
Boom začne v listopadu
Hlavní vánoční kampaň však řetězce odstartují až v polovině listopadu. To jim začínají vánoční prodejní žně, které kulminují před Vánoci a končí vánočními výprodeji v následujícím roce.
"V průběhu několik týdnů nabídneme první tematické výrobky (adventní kalendáře, čokoládové figurky – pozn. red.) značky Favorina a před Vánoci pak značku Deluxe, jejíž výrobky nabízíme jen na Velikonoce a Vánoce," říká mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Podle ní lidé nakupují vánoční zboží hned, jak se objeví v prodejně, nejvíce pak před Mikulášem a Vánocemi.
V listopadu uvede cukroví do prodejen Penny Market. Albert pak rozšíří prodeje do všech svých obchodů a do nabídky zařadí také delikatesy, přísady na vánoční pečení a vaření a nepotravinové dárky pod stromeček. Ty chystá i Kaufland, podrobnosti neuvedl – lidé se podle mluvčího mohou těšit na překvapení v podobě dárků pod vánoční stromeček i na sváteční stůl, které během roku v regálech prodejny nejsou.
Globus nabídne Mimoně, ponča, hřebenatky i sýr s lanýži
Nejpropracovanější strategii vánočních prodejů odhalil Globus, který na dvou stránkách rozepsal, co a kdy přesně hodlá uvést na trh.
Tak například cukrovinky nově zabalí do oblíbených dětských motivů Krtečka, Mimoňů, Star Wars nebo Life of Pets a nabídne je před Mikulášem a před Vánoci. Cukroví napečené vlastními pekaři bude prodávat nejen v připravených baleních, ale i na váhu, takže zákazníci si ho budou moci namixovat dle vlastních potřeb.
Z ryb nabídne ve větším množství krevety, slávky a hřebenatky, které se podle mluvčí Globusu Pavly Hobíkové čím dál častěji objevují na svátečních stolech stejně jako mečouni, jeseteři či štiky. Trendem v sýrech mají být letos výrobky s lanýži. A v alkoholu se vedle tradičně oblíbených šumivých sektů dostanou do popředí prémiové značky whisky, třtinové rumy a pravé šampaňské.
Z nepotravinového sortimentu chce firma rozšířit nabídku vánočních dekorací a hraček pro děti do 10 let. Vstříc však chce vyjít i zákazníkům, kteří chtějí pod stromeček tablety či chytré telefony nebo designové domácí spotřebiče, jako jsou skleněné varné konvice či klasické domácí spotřebiče vyvedené v nových barevných variantách.
"Mezi novinky patří také ponča v několika různých vzorech a materiálech, která jsou již od podzimu velký hit, a také dámské a pánské kožené peněženky již v dárkových baleních," dodává Hobíková s tím, že Globus už dnes počítá s předvánočními výprodeji, které odstartuje v polovině prosince.