"Máme portfolio potravin a Bolt zase platformu, přes kterou si zákazník může objednat potraviny domů či do kanceláře. Logicky se toto spojení nabízí a služba skvěle doplní naši stávající nabídku," popisuje generální manažer obchodní sítě Žabka Radim Lunda.
Proti konkurenci, kterou představuje třeba Rohlík, Košík či iTesco chce Bolt vyhrát hlavně v rychlosti doručení.
"Nabídneme v Česku jako první okamžité doručení nákupu do maximálně jedné hodiny od objednání. Dnes přidáváme sedm poboček Žabky v hlavním městě. Každá z nich bude doručovat do okruhu tří kilometrů, díky čemuž budeme mít pokrytou většinu Prahy," říká pro server Aktuálně.cz manažer Boltu v Česku Jakub Dvořák.
Zákazníci si potraviny mohou objednat od pátečních devíti hodin ráno přes mobilní aplikaci Bolt Food, kterou tato společnost na českém trhu spustila na začátku dubna. Začala tak konkurovat již dříve spuštěným platformám Dáme jídlo či Uber Eats.
"Nákup uhradí zákazník online při objednání," popisuje Václav Koukolíček, tiskový mluvčí řetězce Tesco, jehož je Žabka součástí. "Objednávka je následně v co nejkratším čase vychystaná v nejbližším obchodě. Jakmile je nákup připraven, posílá se automaticky zpráva kurýrovi, který ho přijíždí vyzvednout a ihned ho doručuje zákazníkovi," dodává. V rámci úvodního týdne spuštění služby je doprava nákupu zdarma.
Aktuálně má být podle Boltu dostupných 250 produktů z nabídky pečiva, masných výrobků a lahůdek, kávy a čajů, mléčných výrobků, cukrovinek, nápojů, stejně jako z drogerie a kosmetiky.
V prvních dnech očekává podle Dvořáka Bolt desítky objednávek denně. "Naším cílem je dostat se v horizontů několika měsíců na vyšší stovky či nižší tisíce objednávek denně," plánuje Dvořák.
On-line dovážka zažívá boom
Rozmach kvůli pandemii koronaviru a následným opatřením teď zažívají i další weby a aplikace na rozvoz jídla. E-shop Rohlik.cz se spojil s řidiči další platformy pro taxikáře Liftago, prostřednictvím které doručuje suché a chlazené potraviny, i hotová jídla v nové službě Rohlík Bistro. Služba vznikla na pomoc zavřeným restauracím.
Portál Košík.cz zas zavedl novou službu Hotovky, přes kterou nabízí rozvoz hotových jídel za nákladové ceny. Některé taxislužby se rovněž zapojily do rozvážky zdravotnického materiálu. Například Liftago spustilo službu Dobrovoz.cz pro urgentní rozvozy zdravotnického materiálu a další potřebné prostředky.
Již zmíněný Bolt zkoušel přes svou aplikaci také rozvoz balíčků se základními potravinami, které si ale zákazník nemohl sám vybrat. Podle Dvořáka o ně ale nebyl mezi lidmi příliš velký zájem.
O taxi není zájem
Zájem o taxislužby spadl kvůli koronavirové krizi na minimum. "Zájem zákazníků prudce opadl, vše je zavřené a není příliš kam jezdit. Lidi se v současné situaci bojí," uvedl pro agenturu ČTK předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski.
Podle něj má krize na provoz taxislužeb těžký dopad, některé menší taxislužby postupně ukončují činnost. Jen v rámci asociace ohlásily konec zhruba dvě desítky provozovatelů. Jde zatím převážně o samostatné živnostníky. Méně aktivních řidičů hlásí také alternativní služby. Velké firmy zatím situaci zvládají.