Po loňských Vánocích T-Mobile oznámil, že upevnil svou pozici jedničky mezi mobilními operátory: počet jeho zákazníků výrazně překročil pětimilionovou hranici.
Někteří kritici ale upozorňují, že mu počet klientů hodně poskočil i proto, že mnoho SIM karet s minimálním kreditem prostě rozdal (byl za to kritizován už před dvěma lety). "Jsme nadále číslem jedna na českém trhu, neuznáváme vítězství na základě počtu SIM karet, Protože ty můžete rozdávat zadarmo a tím jednoduše vyhrát," sdělil Aktuálně.cz mluvčí O2 Martin Žabka s tím, že jeho operátor má nejvyšší výnosy.
|
Kdo je to zákazník?
Pro hodnocení počtu klientů je nejdůležitější, kdo je vlastně považován za zákazníka. A už v tom se jednotliví operátoři liší:
T-Mobile považuje za "zákazníka" každou SIM kartu, která byla dobita nebo použita v posledních 13 měsících - je to podobná lhůta, v jaké propadamá majiteli předplacené karty kredit a zablokuje se (viz článek zde).
Pro Vodafone je aktivní SIM karta taková, která "nic neudělala" během půl roku - nevolalo se z ní nebo neposílala SMS.
O2 je dokonce ještě přísnější: kromě klientů se smlouvou započítává jen ty, kteří nějakým způsobem "generovali zisk" (dobili si telefon nebo ho použili) v posledním čtvrtletí.
Kolik zákazníci utrácejí?
Relevantnějším nástrojem, který může měřit úspěšnost operátorů, je tzv. ARPU. Toto číslo udává, kolik v průměru každý klient operátorovi měsíčně zaplatí. Toto číslo už je plně srovnatelné mezi operátory.
Vodafone má ARPU ve výši 660 Kč za měsíc, Eurotel 551 Kč (989 Kč u tarifních zákazníků a 239 Kč u "předplacených") a T-Mobile 492 Kč. "Vítězem" v tomto parametru je tedy nejmenší operátor - Vodafone.
Čím operátoři chtějí lákat klienty? A čím ne?
Vzhledem k tomu, že v Česku má každý člověk průměrně 1,2 SIM karty, je stále těžší je nějak zaujmout. Proto operátoři stále více propagují uzavírání smluv se závazkem nebo nabízejí výhodné služby, spojené ale s nemalým paušálem. Proto jsme se jejich mluvčích ptali, čím chtějí potenciální klienty zaujmout, a k čemu by se naopak nikdy neuchýlili.
Martina Kemrová zdůraznila, že T-Mobile se snaží nabízet ojedinělé služby nebo služby šité zákazníkům na míru. "Je jisté, že v dohledné budoucnosti už nebudou při získávání (a udržení) zákazníka rozhodovat pouze produkty, ale stále ve větší míře kvalita služby, péče, kterou dostávám atd.," dodala. A k čemu by její firma nesáhla? "Do této kategorie jednoznačně patří podsouvání nepravdivých informací o konkurenci médiím či zájmovým sdružením či parazitování na komunikačních kampaních konkurence," postěžovala si na předvánoční "antikampaň" Vodafonu.
Martin Žabka z O2 zdůraznil aktuální nabídku volání v síti zdarma až na dva roky, a konstatoval, že marketingové metody všech operátorů jsou podobné.
Jakub Hrabovský Aktuálně.cz sdělil, že pro Vodafone je nejdůležitější, aby jeho nabídky byly dostupné všem klientům včetně stávajících a aby byly transparentní - "nenajdete v nich žádné dodatečné podmínky tištěné drobným písmem, které v konečném dopadu zákazníka omezují," připomněl několik týdnů starý protest Sdružení obrany spotřebitelů proti reklamám konkurence.
A jak to bylo s rozdávanými SIM kartami? "Rozhodně jsme "nerozdávali ve velkém", abychom si "papírově" nahnali čísla. To by bylo velmi krátkozraké. Pravda je, že jsme oslovovali v rámci street promo zákazníky s nabídkou limitovaných edicí karet. Kolik zákazníků jsme získali tímto způsobem, však nesdělím - podíl jednotlivých prodejních kanálů patří ke strategickým informacím," vyvracela Martina Kemrová informace Aktuálně.cz.