Souboj brambůrků: Tradiční Bohemia Chips čelí dravé značce Lays. Zaspali jsme, přiznává firma

Michal Šenk Michal Šenk
27. 2. 2016 7:02
Bohemia Chips musí čelit svému rivalovi Lays. Ta chce výraznější podíl na českém trhu. Zatímco stále dominantní hráč na trhu snížil své výdaje na reklamu loni oproti roku 2014 o polovinu, jeho vyzyvatel investice do reklamy víc než zdvojnásobil. Starostí obou značek a firem, které za nimi stojí, je i odklon zákazníků k méně slaným variantám brambůrků.
Foto: Bohemia Chips

Praha – Hlavní hráč na českém trhu slaných pochutin, značka Bohemia Chips, musí bránit svoji pozici více než kdy dříve. Americká skupina PepsiCo, která v Česku kromě limonád, džusů, ledových čajů či vod prodává také brambůrky Lays, začala v posledních dvou letech do této své značky víc investovat a postupně lídrovi trhu ukrajuje jeho podíl.

PepsiCo snížila ceny Lays a loni víc než zdvojnásobila své roční výdaje na reklamu. V řadě prodejních akcí se snaží propagovat výhodnost nákupů chipsů v kombinaci se svými limonádami. Také zkouší prorazit s menšími baleními "pro jednoho", což je trendem na Západě.

"Loni jsme na tržbách i objemech za značku Lays rostli meziročně o padesát procent. Potenciál a očekávání máme ještě vyšší," říká jednatel české PepsiCo Josef Neumann. Lays ještě před pár lety patřily pouze jednotky procent na trhu chipsů. Nyní je to téměř čtvrtina (na celém trhu slaných pochutin je podíl menší – viz grafika). Značka Bohemia Chips ovládala dlouho téměř polovinu, ale nyní v segmentu brambůrků na její úkor rostou z velké části Lays.

"Možná jsme náběh Lays z poslední doby trochu zaspali, od loňského roku ale víme, že musíme dělat víc," říká Milan Koníček, komerční ředitel společnosti Intersnack, které Bohemia Chips patří. Podnik postupně pozměnil svoji organizační strukturu, vyměnil některé manažery. Od května je novým generálním ředitelem Pavel Šercl, Koníček je ve vedení firmy od září. Od února je pak novým šéfem marketingu celé společnosti Ondřej Široký.

Mateřský koncern Intersnack sídlící v Nizozemsku, který působí v dalších pěti desítkách převážně evropských zemí, tím reagoval na dlouhodobý pokles tržeb i zisku. Před pěti lety mu dceřiná firma v Česku vydělala téměř 200 milionů korun, v roce 2014 to už byla jen čtvrtina.

Klikněte pro zvětšení grafiky
Klikněte pro zvětšení grafiky | Foto: Economia

Intersnack tady prodává také značky Chio nebo Pombär, nejvíce chce ale posílit svoji hlavní domácí ikonu − Bohemia. "Zákazníky víc upozorníme na českost Bohemia Chips. S prodejci jednáme o nových obchodních podmínkách. Zároveň budeme hledat další příležitosti jako dodavatelé privátních značek těchto obchodních řetězců," plánuje Koníček.

Bohemia Chips neměly dlouhá léta žádnou silnou konkurenci. Vznikly počátkem 80. let jako výrobek JZD Choustník na jihu Čech. Právě tam dodnes firma vyrábí.

V nové reklamní kampani se značka opírá o dvojici loutek Zemák a Křupák, které namluvili herci Ota Jirák a Saša Rašilov. Intersnack také svým sponzoringem podpoří řadu hudebních festivalů, jako jsou například Hrady.cz. Reklamní výdaje, které loni meziročně klesly téměř na polovinu roku 2014, už by dál neměly klesat.

PepsiCo se pak první půlrok bude snažit prodat své Lays hlavně přes nedávno uzavřené partnerství s českou fotbalovou reprezentací a blížící se mistrovství Evropy. Na sáčcích chipsů tak bude třeba i gólman národního týmu a hvězda Arsenalu Petr Čech.

Česko není jediným trhem, kde značka Lays v krátké době narostla. V Polsku "jde" proti značce Crunchips, v Maďarsku pak také proti skupině Intersnack a její značce Chio. Hodně aktivní je značka i v Pobaltí.

Starostí obou konkurenčních společností − Intersnacku i PepsiCo − je ale i to, aby v Česku rostla celá kategorie slaných pochutin a její spotřeba. Ta poslední roky celkově stagnuje.

Trendem, který výrobcům chipsů příliš nehraje do karet, je mimo jiné i to, že se lidé snaží nahrazovat slané lupínky zdravější alternativou. Stále populárnější jsou například zeleninové či ovocné varianty s menším obsahem soli.

Pokud dětem nevnutíme nějakou aktivitu, aby měly výdej, tak je nemůžeme pořád omezovat v tom, co můžou jíst, říká Miroslav Koberna. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Trump psal Erdoganovi, ať není ohledně Sýrie "hlupák" a "tvrďák"

Americký prezident Donald Trump v dopisu 9. října adresovaném svému tureckému protějšku Recepu Tayyipu Erdoganovi napsal, že chce dospět k "dobré dohodě o Sýrii" a vzkázal mu, ať není "tvrďák". Pravost dopisu, který končí větami "Nebuďte hlupák. Zavolám vám později" a který se nejprve objevil na twitteru novinářky Fox News Trish Reganové, následně podle agentury Reuters potvrdil Bílý dům.

Dopis byl zveřejněn ve chvíli, kdy se Trump snaží zmírnit politické škody po svém rozhodnutí stáhnout americké vojáky ze severní Sýrie, čímž vyklidil pole k tureckému vpádu proti milicím syrských Kurdů, poznamenal Reuters. Turecko 9. října zahájilo ofenzivu s oficiálním cílem vybudovat na syrském území podél hranice zónu pro bezpečný návrat uprchlíků.

"Vypracujme dobrou dohodu! Nechcete být zodpovědný za masakr tisíců lidí a já nechci být zodpovědný za zničení turecké ekonomiky - a to udělám," napsal Trump.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Satoranský začne sezonu NBA jako první rozehrávač Chicaga

Český basketbalista Tomáš Satoranský začne novou sezonu NBA v roli prvního rozehrávače Chicaga. Před posledním přípravným zápasem Bulls proti Atlantě to uvedl trenér Jim Boylen.

"Zítra a v našem úvodním utkání 23. října bude začínat Satoranský, (Kris) Dunn bude střídat," řekl dnes Boylen novinářům.

Satoranský přišel do Chicaga v létě po třech letech ve Washingtonu a podepsal tříletou smlouvu na 30 milionů dolarů. Bulls začali přípravu třemi porážkami, ale v neděli proti mistrovskému Torontu se dočkali vítězství (105:91), k němuž jediný český hráč v NBA pomohl 12 body a čtyřmi asistencemi.

Do nového ročníku zámořské ligy Chicago vstoupí ve středu 23. října utkáním v Charlotte.

Zdroj: ČTK
Další zprávy