Praha – Hlavní hráč na českém trhu slaných pochutin, značka Bohemia Chips, musí bránit svoji pozici více než kdy dříve. Americká skupina PepsiCo, která v Česku kromě limonád, džusů, ledových čajů či vod prodává také brambůrky Lays, začala v posledních dvou letech do této své značky víc investovat a postupně lídrovi trhu ukrajuje jeho podíl.
PepsiCo snížila ceny Lays a loni víc než zdvojnásobila své roční výdaje na reklamu. V řadě prodejních akcí se snaží propagovat výhodnost nákupů chipsů v kombinaci se svými limonádami. Také zkouší prorazit s menšími baleními "pro jednoho", což je trendem na Západě.
"Loni jsme na tržbách i objemech za značku Lays rostli meziročně o padesát procent. Potenciál a očekávání máme ještě vyšší," říká jednatel české PepsiCo Josef Neumann. Lays ještě před pár lety patřily pouze jednotky procent na trhu chipsů. Nyní je to téměř čtvrtina (na celém trhu slaných pochutin je podíl menší – viz grafika). Značka Bohemia Chips ovládala dlouho téměř polovinu, ale nyní v segmentu brambůrků na její úkor rostou z velké části Lays.
"Možná jsme náběh Lays z poslední doby trochu zaspali, od loňského roku ale víme, že musíme dělat víc," říká Milan Koníček, komerční ředitel společnosti Intersnack, které Bohemia Chips patří. Podnik postupně pozměnil svoji organizační strukturu, vyměnil některé manažery. Od května je novým generálním ředitelem Pavel Šercl, Koníček je ve vedení firmy od září. Od února je pak novým šéfem marketingu celé společnosti Ondřej Široký.
Mateřský koncern Intersnack sídlící v Nizozemsku, který působí v dalších pěti desítkách převážně evropských zemí, tím reagoval na dlouhodobý pokles tržeb i zisku. Před pěti lety mu dceřiná firma v Česku vydělala téměř 200 milionů korun, v roce 2014 to už byla jen čtvrtina.
Intersnack tady prodává také značky Chio nebo Pombär, nejvíce chce ale posílit svoji hlavní domácí ikonu − Bohemia. "Zákazníky víc upozorníme na českost Bohemia Chips. S prodejci jednáme o nových obchodních podmínkách. Zároveň budeme hledat další příležitosti jako dodavatelé privátních značek těchto obchodních řetězců," plánuje Koníček.
Bohemia Chips neměly dlouhá léta žádnou silnou konkurenci. Vznikly počátkem 80. let jako výrobek JZD Choustník na jihu Čech. Právě tam dodnes firma vyrábí.
V nové reklamní kampani se značka opírá o dvojici loutek Zemák a Křupák, které namluvili herci Ota Jirák a Saša Rašilov. Intersnack také svým sponzoringem podpoří řadu hudebních festivalů, jako jsou například Hrady.cz. Reklamní výdaje, které loni meziročně klesly téměř na polovinu roku 2014, už by dál neměly klesat.
PepsiCo se pak první půlrok bude snažit prodat své Lays hlavně přes nedávno uzavřené partnerství s českou fotbalovou reprezentací a blížící se mistrovství Evropy. Na sáčcích chipsů tak bude třeba i gólman národního týmu a hvězda Arsenalu Petr Čech.
Česko není jediným trhem, kde značka Lays v krátké době narostla. V Polsku "jde" proti značce Crunchips, v Maďarsku pak také proti skupině Intersnack a její značce Chio. Hodně aktivní je značka i v Pobaltí.
Starostí obou konkurenčních společností − Intersnacku i PepsiCo − je ale i to, aby v Česku rostla celá kategorie slaných pochutin a její spotřeba. Ta poslední roky celkově stagnuje.
Trendem, který výrobcům chipsů příliš nehraje do karet, je mimo jiné i to, že se lidé snaží nahrazovat slané lupínky zdravější alternativou. Stále populárnější jsou například zeleninové či ovocné varianty s menším obsahem soli.