S bruslemi na hokej jste neměl hrát hokej, odmítl prodejce reklamaci. Zákazník se nevzdal a vyhrál

Iva Špačková Iva Špačková
30. 3. 2018 16:30
Prodejce argumentoval, že na hru v hokejovém klubu se reklamace drahých bruslí nevztahuje. Soud však dal za pravdu spotřebiteli.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Vladimír K. z Klášterce nad Ohří koupil synovi brusle na hokej za téměř šest a půl tisíce korun. Po sezoně se jedna z nich rozbila tak, že s ní nešlo dále jezdit. Prodejce odmítl reklamaci kvůli intenzivnímu využití bruslí.

Pan Vladimír se ale nevzdal a šel s reklamací k soudu. Po třech letech sporů vyhrál.

"Bylo to hodně dlouhé a náročné, ale jsem rád, že jsme do toho šli. Bojoval jsem za syna a hnala mě základní myšlenka, že nejsem tak 'bohatej', abych mohl odepsat šest a půl tisíce korun," říká pan.

Brusle koupil v roce 2013 v prodejně All Sports v Karlových Varech. Syn je využíval jednu sezonu jako hráč dorosteneckého hokejového oddílu HK Kadaň. Při začátku následující sezony se z levé boty po nárazu puku odlomila špice a nešlo s ní dál hrát. Vladimír ji tedy šel reklamovat.

Prodejce sportovního zboží však reklamaci v roce 2014 neuznal. Jako důvod odmítnutí uvedl, že brusle byly poškozeny z důvodu intenzivního využití ve výkonnostním hokeji, jsou "spotřebované", a proto nelze reklamaci uznat. 

Pan Vladimír se s tím nehodlal smířit a obrátil se na soudního znalce z oboru kůže a kožešiny se specializací na obuv. V provedení našel několik konstrukčních i technologických vad.

Jednak nedostatečnou houževnatost použitého plastu i jeho malou tloušťku, která zvyšovala tlak působící v místě spojení dvou částí sportovní boty.

Foto: Vaše nároky

K chybám podle něj došlo i při sešívání vnější a vnitřní části brusle a dále při nedostatečném uchycení obou částí. Vnitřní křídlo nebylo nýtem uchyceno vůbec a vnější křídlo pouze na okraji.

"Je zcela zřejmé, že pokud by nedošlo k utržení špice, mohl být bruslařský hokejový komplet (Bauer Supreme) nadále normálně používán. Poškození obuvi má charakter hrubé vady bránící užívání výrobku. Jedná se o reklamaci oprávněnou," konstatuje znalec v posudku, který má redakce Aktuálně.cz k dispozici.

Foto: Vaše nároky

U Okresního soudu Brno-venkov za pana Vladimíra bojovala společnost Vaše nároky, která zastupuje lidi proti obchodníkům, zaměstnavatelům, institucím i státu ve sporech o odškodnění. Pokud klient soudní při vyhraje, berou si od něj provizi ve výši 5 až 25 procent, ale jedině při úspěšně dokončeném sporu. 

Pan Vladimír koncem loňského roku svou při po několika letech vyhrál. "Soud vzal vedle názoru znalce v úvahu také to, že spornou obuv středně pokročilí hráči z dorosteneckých soutěží běžně používají a na obalu kompletu ani jeho specifikačním štítku nebylo uvedeno žádné zařazení do jakékoliv kategorie," uvádí Eva Jurčíková z Vaše nároky.cz.

Společnost All Sports se ke sporu na otázky redakce dále nevyjádřila. Panu Vladimírovi však uhradila cenu bruslí, náklady na soudního znalce i soudní řízení. Otec hokejisty je tak rád, že do sporu šel, ačkoliv kvůli náročnému řízení chvílemi uvažoval o tom, že ho vzdá.

"Kupující by se neměli nechat odradit zamítnutou reklamaci, a pokud se domnívají, že pochybení není na jejich straně, měli by za své nároky bojovat," je přesvědčena Jurčíková.

 

Právě se děje

Další zprávy