Průzkum společnost provádí od roku 2013. "V minulém šetření v roce 2019 nám podíl těch, kteří upřednostňují při výběru cenu, klesl podruhé pod 30 procent. Tentokráte ale opět vystoupil na 34 procent, což představuje návrat do roku 2013. Důvodem je pravděpodobně ekonomická nejistota spojená s koronavirem a nově i vysokou inflací. Pokud tato nejistota nepoleví, trend vzrůstajícího důrazu na cenu nejspíš ještě posílí," uvedla partnerka KPMG Martina Štegová.
Cena je nejdůležitější pro lidi s nižšími příjmy. Kvůli zdražování potravin zaplatí každý jedenáctý více než 4000 korun měsíčně. Mezi 3000 a 4000 korun jde o zhruba 20 procent, do 2000 korun se vejdou útraty 32,5 procenta Čechů.
"Výdaje za potraviny rostou skokově. V roce 2013 převyšovaly 3000 korun za měsíc jen u šesti procent lidí. V roce 2019 stoupl podíl této skupiny na 16 procent a loni na 29 procent. Zároveň s tím samozřejmě klesá podíl těch, kteří se vejdou do 2000 Kč," doplnila Štegová.
Důraz na kvalitu a lokálnost potravin dlouhodobě podporuje ministerstvo zemědělství. Do programů na podporu kvality dává stovky milionů korun ročně. Podle průzkumu je pak pouze pro čtyři procenta Čechů nejdůležitějším hlediskem země původu potraviny.