reklama
 
 

Online nákupy: Česko zůstává dobírkovým královstvím

5. 10. 2013 14:42
Obliba platby kartou na internetu roste, ale dobírka stále dominuje

Praha - Dobírka i nadále zůstává nejoblíbenějším platebním nástrojem pro Čechy, kteří nakupují na internetu. Alespoň jeden nákup v e-shopech s ní během roku uhradí čtyři pětiny nakupujících.

V oblibě platebních metod dobírku marně stíhají bankovní převody, platby kartou a platby přímo u obchodníka. Vyplývá to z průzkumu výzkumné agentury NMS Market Research a nákupního rádce Heureka.cz na vzorku více než 6000 lidí.

Zatímco dobírku alespoň jednou za rok využilo 82 procent nakupujících, bankovní převod 56 procent. Roste obliba platby kartou - loni ji využilo 31 procent nakupujících, předloni jen 24 procent.

Postavení Česka jako dobírkového království dobře ukazuje například porovnání s čísly z Velké Británie. „Tam má dobírka zhruba procento a takřka celý zbytek jsou karty," řekl nedávno online deníku Aktuálně.cz Marcel Gajdoš, šéf české pobočky karetní společnosti Visa.

Jaké způsoby platby lidé v Česku v daném roce zvolili?

           ZPŮSOB PLATBY 2012 2011
Dobírka 82% 84%
Bankovním převodem 56% 59%
Platba kartou 31% 24%
Přímo v sídle společnosti 24% 22%
Mikroplatební systémy (payPal, PaySec) 15% 10%
Platební tlačítka (rychlá online platba)  7%  5%
Na splátky  4%  6%
Pomocí SMS  3%  4%
Jiný způsob  1%  1%

Zdroj: Heureka.cz

V loňském roce Češi všemi dostupnými platebními metodami utratili v internetových obchodech meziročně o 17 procent více než v roce 2011, když obraty e-shopů v roce 2012 vzrostly na 51,2 miliardy. Trh přitom dále roste.

Odhad celkového obratu trhu pro rok 2013 bude uveřejněn na konferenci ShopRoku Meeting, která se příští týden koná při příležitosti vyhlášení výsledků soutěže ShopRoku. Akci pořádá nákupní rádce Heureka.cz a online deník Aktuálně.cz je mediálním partnerem.

Čtěte také: Které e-shopy jsou nejlepší? Podpořte je v soutěži

V internetových obchodech oproti minulému roku nejvíce klesla průměrná cena kabelek, když ubrala takřka třicet procent, o pětinu se snížily ceny tabletů a pevných disků, o více než desetinu klesly ceny čteček nebo dámské obuvi.

„Spolu s klesajícími cenami se však změnily i průměrné ceny, za které zákazníci zboží na internetu nakupují. Ačkoliv například cena pevných disků klesla o více než pětinu, průměrná cena, za kterou zákazníci toto zboží nakupují, se naopak o šest procent zvýšila." vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.

„Znamená to, že produkty vyšší třídy, za které bylo ještě v loňském roce potřeba připlatit řádově tisícikoruny, se dají dnes pořídit výrazně levněji. Spíše než stejný produkt levněji si tak zákazníci raději pořídí kvalitnější zboží, za které si nyní připlatí už jen několik stokorun," dodává Braverman. Podobná je podle něj situace například u tabletů nebo 3D televizí.

Čtěte také: E-shop do každé trafiky. Firma hlásí nákupní revoluci

autor: Ekonomika | 5. 10. 2013 14:42

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama