Praha - Královna je nejsilnější figurkou v šachové hře. Zkuste s ní ale vyhrát, když je spoutaná a nemůže se po šachovnici rozjet. Na tomto paradoxu postavili kreativci z Indie svou kampaň #PowerlessQueen, kterou chtěli upozornit na zoufalství indických žen trpících neúctou, ponižováním a násilím. Výsledek jejich práce zaujal porotce soutěže Piaf natolik, že jim udělili hlavní cenu.
"Rozhodování o Grand Prix bylo rozhodně historicky nejdelší za dobu devítileté existence Piaf. Více než hodinu trvalo, než se porotci přiklonili k indické variantě. Ale bylo to těsné," říká Marek Hlavica, ředitel soutěže.
Indická kampaň vyhrála vedle hlavní ceny i zlato ve své kategorii Princip hry. Celkem si ocenění ve 14 kategoriích odneslo 31 soutěžících. Nejvíce medailí - devět - si napříč kategoriemi odnesli Slováci, kterým k tomu pomohla hlavně kampaň Svoboda není samozřejmost (Forgotten Day of Freedom), která bodovala hned třikrát.
Na druhém místě skončili Češi, kteří získali šest medailí. Nejvíce cenných kovů (čtyři) si odnesla kampaň Češi, děkujeme!.
Kampaň byla spíše sociálním experimentem, který spustila nezisková organizace Člověk v tísni loni na podzim, kdy nechala v Praze, Brně a Ostravě vylepit desítky billboardů s podivným vzkazem psaným v arabštině, perštině, barmštině a ukrajinštině.
Nesrozumitelné nápisy vzbudily veliké emoce. Někteří lidé byli zvědaví, co písma skrývají. Jiní se začali rozčilovat, jak si cizinci mohou dovolovat oblepovat Česko nesrozumitelnými vzkazy. Někteří se obávali, že za arabským písmem je ukryta výzva teroristům, kdy mají zaútočit.
Po několika dnech se ukázalo, že tajemná písma skrývají poděkování syrské holčičky Amal, afghánského učitele Mohammada, pana Rudolfa z Ukrajiny a barmského dobrovolníka The Mawa Čechům za to, jak jim svými příspěvky přes Člověka v tísni pomohli ve složité životní situaci.
Poděkování psaná v cizích jazycích tak ukázala, že někteří Češi zaujímají k cizincům a priori negativní postoj. Trik v podobě nesrozumitelného vzkazu s pozitivním rozuzlením je měl přimět k přemýšlení, zda se tím sami neochuzují.
Na třetím místě v počtu medailí skončilo Rumunsko s pěti vzácnými kovy a Finsko s třemi oceněními obsadilo čtvrtou příčku.
Ceny Piaf 2018
|
|||
Kategorie a pořadí | Název kampaně | Agentura | Zadavatel |
Hlavní cena | #PowerlessQueen | WATConsult | Project Nanhi Kali |
Zapojení publika | |||
1. | Češi, děkujeme! | Bistro Agency | Člověk v tísni |
2. | Share It to Stop It | ACG Advertising Agency Ltd. | Hungarian Interchurch Aid |
3. | Svoboda není samozřejmost | TRIAD Advertising | O2 Slovakia & O2 Czech republic |
Princip hry | |||
1. | #PowerlessQueen | WATConsult | Project Nanhi Kali |
Vyprávění příběhu | |||
1. | 17. November LIVE | TRIAD Advertising | O2 Slovakia |
2. | Češi, děkujeme! | Bistro Agency | Člověk v tísni |
3. | There is No Beauty at the End of Evolution - The Swan | Effectivity, s. r. o. | Ekotopfilm/Envirofilm |
3. | Maternity wear for a 12-year-old | hasan & partners Oy | Plan International Finland |
3. | Every person matters | Ogilvy & Mather | Emergency |
Vytvoření vlastního média | |||
1. | Maternity wear for a 12-year-old | hasan & partners Oy | Plan International Finland |
3. | The Mow-Na Lisa | Mustard, Cream Prague | Svahové sekačky Spider |
Kreativní prodej a podpora | |||
1. | The Unknown Platform | hasan & partners Oy | Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy |
2. | Tipp 24 #Dankemillion #ThankYou-Million | Überground GmbH | Tipp24 Services Ltd. |
3. | The Cart Crash | Geometry Global | Heineken Rumunsko |
Státní a veřejné instituce | |||
1. | Farewell Statue | Tabasco | Ministerstvo obrany Estonska |
Kreativní využití technologií | |||
2. | The Raoul Wallenberg Algorithm | Gullers Grupp | Raoul Wallenberg Academy |
Kreativní tvorba značky | |||
2. | Svoboda není samozřejmost | TRIAD Advertising | O2 Slovakia & O2 Czech republic |
Brilantní provedení | |||
2. | Share It to Stop It | ACG Advertising Agency Ltd. | Hungarian Interchurch Aid |
Bleskový zásah | |||
2. | Radio Crashes | Voskhod | SM Polis Insurance |
2. | Radio Wake-UPS | MUW Saatchi & Saatchi | Kooperativa pojišťovna, Vienna Insurance Group |
3. | There is No Beauty at the End of Evolution | Effectivity, s. r. o. | Ekotopfilm/Envirofilm |
3. | The Cart Crash | Geometry Global | Heineken Rumunsko |
Využití redakčního obsahu | |||
2. | Češi, děkujeme! | Bistro Agency | Člověk v tísni |
2. | Svoboda není samozřejmost | TRIAD Advertising | O2 Slovakia & O2 Czech republic |
3. | My Child | Istropolitana Ogilvy | Magna |
Nejlepší pivní reklama | |||
3. | Foot Tennis Outdoor | Geometry Global | Heineken Rumunsko |
3. | The Cart Crash | Geometry Global | Heineken Rumunsko |
Kreativní design | |||
3. | The Card with Meaning | Made By Vaculik - Bratislava | Tatra banka |
3. | Bees can find sugar where you least expect it | McCann Prague | Sklizeno |
Kreativní využití tradičních reklamních formátů | |||
2. | Češi, děkujeme! | Bistro Agency | Člověk v tísni |
3. | Foot Tennis Outdoor | Geometry Global | Heineken Rumunsko |
Zdroj: Piaf |