Na Velikonoce Češi utratí přes 1100 korun, beránka si však většina upeče doma

spi spi
25. 3. 2018 10:42
Beránka pečou lidé nejčastěji na Karlovarsku a Pardubicku. Čtvrtině obyvatel do 35 let ho pečou příbuzní.
Foto: iStock

Praha - Češi plánuji za letošní velikonoční nákupy utratit v průměru 1140 korun.  Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Albert, kterého se účastnilo 523 respondentů.

Největší útraty nechávají za vajíčka, kterých si kupují do zásoby podobné množství jako před Vánocemi, kdy z nich pečou cukroví. "Před loňskými Velikonocemi skončilo v nákupních košících našich zákazníků několik desítek milionů kusů vajec, což je přibližně o třetinu více než v běžném období roku," uvedla mluvčí řetězce Albert Barbora Vanko.

Foto: Albert

Další významnou položku tvoří v košíku kupujících velikonoční pečivo i suroviny na pečení (mouka, cukr, droždí), sladkosti, alkohol a dekorace, kterými zákazníci zdobí byt i vejce. Barvení vajíček patří k nejoblíbenější činnosti Čechů, které se věnují více než dvě třetiny z nich. Zatímco ale v Karlovarském a Plzeňském kraji barví vajíčka devět lidí z deseti, v Moravskoslezském kraji je to pouze 42 procent, vyplynulo z výzkumu. 

Při barvení vajec mají lidé největší zájem o práškové barvy (známé OVO). Pokud by se zvážil obsah všech sáčků zakoupených v této obchodní síti, ryska na váze by ukázala jednotky tun. Vedle barev jsou v oblibě také obtisky, naopak smršťovací folie svou atraktivitu ztrácejí a jsou na ústupu.

Z velikonočního pečiva se prodávají nejčastěji mazance. Jen v síti Albert jich loni z regálů zmizely stovky tisíc, beránků se prodaly desetitisíce. Většina lidí si však velikonoční pečivo připravuje doma anebo ho dostane již pečeného od příbuzných.

Svého beránka si ve vlastní troubě připravuje přes 40 procent lidí (na Karlovarsku dokonce 58 % a na Pardubicku 55 %) a více než šestnáct procent dostává symbol Velikonoc od příbuzných. Nejméně ho pečou sami mladí lidé do 35 let, v této skupině ho od příbuzných dostane 26 procent respondentů. V obchodě si ho kupuje zhruba pětina lidí.

Foto: Albert

Mazance jsou druhým nejoblíbenějším pečivem, které si Češi sami pečou doma, na obchod se však spoléhá téměř třicet procent kupujících. Nejméně pečou lidé jidáše, touto pochoutkou obsadí troubu každý padesátý Čech.

S pomlázkou chodí koledovat každý druhý muž mezi 18 a 26 lety, ve věku 54 až 65 let chodí koledovat jen každý tři a půltý.

Někteří Češi však Velikonoce příliš neslaví. Téměř pětina obyvatel Olomouckého kraje uvádí, že nedodržuje žádné velikonoční tradice. "Je to dokonce vyšší číslo než v Praze, kde nezájem o tradice přiznává patnáct procent obyvatel," dodala mluvčí řetězce Vanko.

 

Právě se děje

Další zprávy