Nákupních center už nebude tolik. Není pro ně místo

Veronika Skálová Veronika Skálová
7. 1. 2009 11:18
Místo 14 se otevřelo devět center
Foto: Repro Aktuálně.cz

Brno - Podle plánů developerů mělo vloni v Česku vzniknout čtrnáct nákupních center. Místo toho jich dokončili a otevřeli pouze devět. Vzniklo pouze šedesát procent původně zamýšlené prodejní plochy. Rozrůstání obchodních zón se tedy výrazně zpomalilo. A to nejen kvůli hospodářské krizi.

"Plánování a výstavba nákupního centra trvá v průměru tři až čtyři roky. Je tedy zřejmé, že centra, která plánovala otevřít v roce 2008, měla financování zajištěno dávno před vypuknutím krize," vysvětlil vedoucí maloobchodního týmu poradenské společnosti Cushman & Wakefield Martin Žížala. Společnost zveřejnila aktuální statistiky rozvoje nákupních center.

I přes zpomalení rozvoje se však Česká republika pohybuje těsně pod průměrem Evropské unie v ploše nákupních center přepočtené na populaci. Se 186 čtverečními metry na tisíc obyvatel chybí Česku na průměr EU jen 14 čtverečních metrů. Například na Slovensku připadá na tisíc obyvatel 137 čtverečních metrů plochy v nákupních centrech.

Centra už není kde stavět

Po loňském otevření centra City Park Jihlava už v české republice neexistuje kraj, který by neměl vlastní nákupní centrum s rozlohou větší než 5 tisíc čtverečních metrů. Právě nedostatek vhodných lokalit se podle odborníků podepisuje na zpomalení růstu nákupní plochy.

"Dnes už v České republice prakticky není město s populací přes 50 000 lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo developeři alespoň nepředstavili plány v něm takovéto centrum postavit," říká Alexander Rafajlovič, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield.

Podle odborníků už jsou tak téměř všechna "bílá místa" na mapách zaplněná. Letos chtějí developeři postavit nová centra o celkové ploše 110 tisíc čtverečních metrů. "Je to jedna z nejnižších hodnot od uvedení nákupních center na český trh v roce 1997," dodal Rafajlovič.

Zároveň podle něj končí etapa stavby nových center těsně na hranicích měst. Nově směřují za zákazníky spíš do center. Důkazem může být rozvoj nákupní galerie Vaňkovka v centru Brna, která se chystá přidat obchody ve třetím poschodí místo současného parkoviště.

Co udělá krize?

"Dalším trendem, který bude v roce 2009 pokračovat, je rozrůstání už zavedených a úspěšných center, jako je například brněnská Olympia, která letos otevře svou čtvrtou etapu," dodal Rafajlovič.

Současné plány developerů však ve velké většině zatím nezohledňují možné dopady hospodářské krize na kupní sílu obyvatel. "V době, kdy se začaly rozbíhat, se ekonomice dařilo. Nikdo nemohl tušit, že za rok bude všechno jinak. Nyní záleží na tom, jak dlouho bude krize trvat a jaké dopady bude mít na zákazníky v Česku," podotkl analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka.

 

Právě se děje

Další zprávy