Lidé loni procestovali 15 miliard korun

Veronika Skálová Veronika Skálová
27. 1. 2009 11:11
Nejvíce zájezdů se prodá v akcích First a Last minute

Brno - Bez ohledu na hospodářskou krizi byl loňský rok pro cestovní kanceláře v Česku nejúspěšnější v dějinách. Prodaly přes dva miliony zájezdů za celkem patnáct miliard korun. Tedy o pět procent víc než v roce 2007.

"Standardní cestou, tedy za katalogové ceny, se prodalo pouhých dvacet procent zájezdů. Čtyřicet procent připadá na nabídky First minute, stejný podíl na nabídky Last minute," upozornil Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Češi a Moravané však cestovali ještě mnohem víc. Podle Českého statistického úřadu vyjeli celkem na pět milionů zahraničních dovolených. Formu zájezdu u cestovní kanceláře tedy zvolilo čtyřiačtyřicet procent lidí.

V loňském roce také o sedm set korun stoupla částka, kterou lidé v průměru utratili za jednu dovolenou. Včetně nákladů na místě pobytu přišly průměrné prázdniny v zahraničí na 14 900 korun.

"Důvodem jsou především zvyšující se nároky českých turistů klientů díky stoupajícím průměrným příjmům a loňský silný kurz české koruny," doplnil Okamura.

Co se naopak nemění, jsou nejoblíbenější destinace. Obyvatelé České republiky stále nejraději odjíždějí do Chorvatska, na Slovensko, do Itálie či Řecka. Na první dvě jmenované země navíc připadá celá třetina všech zájezdů.

Internet prodává zájezdy

Prolistování nabídky přímo u přepážky cestovní kanceláře přestává být pro cestovatele zajímavé. Stále víc jich dává přednost internetovému objednání.

"Prodej zájezdů přes internet zaznamenal loni nárůst o šest procent. Lidé takto koupili více než čtvrtinu všech zájezdů," upozornil Okamura.

Zájem o on-line objednávky potvrzuje i výkonný ředitel cestovní kanceláře Vítkovice Tours, která se zaměřuje na stále populární Chorvatsko.

"Tento trend je jednoznačný. Lidé si rádi zájezd vyberou a zaplatí z pohodlí domova nebo vlastní kanceláře. Tento způsob využívají i autorizovaní prodejci zájezdů. Zatímco dřív místa rezervovali po telefonu, teď využívají on-line rezervace. Loni jsme takto prodali 35 procent zájezdů," konstatoval Libor Šugárek.

 

Právě se děje

Další zprávy