Praha - Až dvojnásobné tržby oproti stejnému období loňského roku teď hlásí tuzemští prodejci elektroniky. Právě ta totiž podle odhadů nejrychleji zareaguje na oslabení koruny Českou národní bankou. Po vyprodání zásob během pár týdnů zdraží zřejmě až o osm procent.
"Zájem o elektroniku je od zásahu České národní banky mimořádný. Jsme na více než dvojnásobku jak proti předchozím týdnům, tak proti stejnému období loňského roku," říká mluvčí internetového obchodu Alza.cz Oldřich Kurz.
Podobný nárůst hlásí i Mall.cz, další gigant mezi e-shopy. "Zákazníci u nás v posledních dnech objednávají asi 22 tisíc kusů zboží denně. V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o dvojnásobek. Pokud to srovnáme se dny mimo sezonu, je to trojnásobný nárůst," upřesňuje mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.
Kromě kroku České národní banky se na růstu prodejů podepisují samozřejmě i blížící se Vánoce nebo druhý ročník Dne dopravy zdarma, který mohli lidé využít v uplynulém týdnu.
Dvojnásobné nárůsty tržeb zaznamenávají také obchody Electro World. Síť Euronics hlásí více než 30% nárůst. V Expert Electro se poptávka po elektronice po oslabení koruny zvedla o 40 procent, přičemž prodeje v e-shopu rostly o 250 procent.
"Evidujeme nárůst v řádech desítek procent jak meziročně, tak i v porovnání s předchozími týdny," připojuje se i mluvčí řetězce Datart Jana Choroušová.
Nejvíce lákají dotyky
Podle prodejců jde na odbyt nejvíce dotyková elektronika, tedy tablety a chytré telefony.
"Blížící se Vánoce ale zvedají i podíl malých domácích spotřebičů, například kávovarů, kuchyňských robotů, mixérů nebo robotických vysavačů. Při Dni dopravy zdarma výrazně stoupl podíl hodinek, parfémů, kamer do auta a meteostanic," říká Oldřich Kurz z Alza.cz.
Podle Robina Weintritta, ředitele prodeje sítě Expert Elektro, strmě roste zájem také u černé techniky, zejména u televizí, a malé bílé techniky. "Tyto dvě komodity zažívají nárůst každou sezonu. Panika kolem zdražování poptávku ještě podpoří," předpokládá.
Přestože tržby za prodej mobilních telefonů či tabletů rostou, obchody nepředpokládají, že by se zastavily letité propady segmentu spotřební elektroniky, kam se řadí televize, DVD přehrávače, audiosystémy nebo MP3 přehrávače.
Podle výzkumné společnosti GfK se zájem o spotřební elektroniku ve třetím čtvrtletí letošního roku snížil o téměř 15 procent, zejména vlivem propadu televizí. A ani chvilkový nárůst poptávky po televizorech celý segment nezachrání.
"Pokud bychom se za celý rok ve spotřební elektronice dostali na stejnou úroveň jako loni, byl by to úspěch," komentuje trh se spotřební elektronikou ředitel společnosti Euronics David Beneš.
Jako první zdraží tablety a mobily
"Naši dodavatelé zareagovali na intervenci České národní banky okamžitě," říká Beneš. Kdy budou prodejci nuceni zvýšit ceny, záleží podle něj na tom, jak dlouho jim vydrží skladové zásoby.
Prodejci očekávají, že budou muset jít v horizontu několika týdnů s cenami nahoru o pět až osm procent.
"Jako první poroste segment IT a chytré mobilní telefony, tedy právě zboží, po kterém je teď největší poptávka. Pak bude pokračovat téměř vše v závislosti na skladových zásobách," předpokládá Weintritt z Expert Elektro.
"Ceny by mohly díky zásobám vydržet na stejné úrovni ještě několik týdnů," dodává mluvčí Mall.cz Gregorová. Firma doufá, že se stejné ceny podaří udržet až do Vánoc.
Vánoce začaly dřív
Díky tomu, že Česká národní banka svým krokem posunula začátek sezony o měsíc dopředu, mohou prodejcům výrazně stoupnout i celoroční tržby.
Předběžnou revizi očekávaných ročních tržeb už provedl například Euronics. "Původně jsme předpokládali meziroční nárůst tržeb o pět procent. Nyní se naše odhady pohybují okolo deseti procent," říká David Beneš z Euronics.
"Snaha všech subjektů předzásobit se může pomoci distribuci. Obava zákazníků ze zdražení je pak pozitivní pro retail. Samozřejmě zůstává otázkou, jak tento nárůst vyváží očekávané ochlazení poptávky po zvýšení cen," uvažuje Weintritt z Expert Elektro.
Naopak zástupci Datart očekávají, že zásah České národní banky se na celoročních tržbách výrazněji neprojeví. "Naše očekávání jsme nerevidovali. Předpokládáme, že jde o urychlení vánočních nákupů, které by zákazníci jinak odkládali až na období těsně před Vánoci," myslí si mluvčí Datartu Choroušová.
Pomohl i Den dopravy zdarma
Během letošního Dne dopravy zdarma, do něhož se zapojilo 926 e-shopů, utratili zákazníci 182 milionů korun. "Celkový počet objednávek přesáhl 110 tisíc. Oproti loňsku se průměrná hodnota jedné objednávky zvedla na 1633 korun," říká Tomáš Braverman ze srovnávače cen Heureka.cz, který akci pořádal.
Podle něj se v obchodech zapojených do Dne dopravy zdarma uskutečnilo o 380 procent více objednávek než v obchodech, které se akce nezúčastnily.
Prodejci se shodují, že i tentokrát se lidé mohou těšit na povánoční výprodeje. Nabídka bude ale patrně velmi omezená a slevy nižší než v předchozích letech.