Kofola ubránila značku "hřejivého nápoje" před konkurentem

Tomáš Fránek
22. 6. 2014 17:04
Dvouletý spor o značky Natelo a Natea vyřešil Úřad průmyslového vlastnictví. Proti Kofole stály Karlovarské minerální vody, producent Mattoni.
Foto: Tomáš Kunc

Praha - Nápojářská skupina Kofola uhájila svoji novou značku Natelo využívanou pro „hřejivý“ ovocný nápoj uvedený na trh v listopadu 2012.

Natelo se nelíbí konkurenčním Karlovarským minerálním vodám, podle kterých napodobuje značku Natea pro ledové čaje. Spor dvou výrobců nealko nápojů, kteří v Česku ovládají většinu trhu, rozhodl po dvou letech projednávání Úřad průmyslového vlastnictví.

Kofola uvedla Natelo na trh v listopadu 2012, investovala do něj asi 10 milionů korun. O registraci ochranné známky požádala firma už v dubnu 2012. Protesty Karlovarských minerálních vod (KMV) ale tehdy ochranu zdržely. KMV totiž tvrdí, že Natelo je podobné značce Natea, kterou si firma z Karlových Varů chrání už do roku 2007.

Průměrný spotřebitel si názvy nesplete

Podle KMV, jejichž stěžejním produktem jsou vody Mattoni, jsou obě značky velmi podobné. „Mají stejný slovní základ Nat, případně Nate, který evokuje vztah k přírodě – nature,“ uvedli zástupci Karlovarských minerálních vod. Podle nich tak název nápoje od Kofoly vzbuzuje dojem, že se jedná o přírodní produkt, který je dobrý pro lidské zdraví, podobně jako u karlovarského nápoje Natea.

To ale Kofola odmítá, podle jejich zástupců jde o odlišné názvy a značky, lidé by si je v obchodech určitě nespletli. To nyní potvrdil i Úřad průmyslového vlastnictví.

Podle předsedy úřadu Josefa Kratochvíla jsou obě značky natolik odlišné, že si je lidé nemohou plést. „Průměrný spotřebitel bude schopen od sebe oba výrobky odlišit, a to i přes to, že míra jeho pozornosti nebude vysoká,“ rozhodl úřad.

Kofola spory o značku vyhrává

Nápojse značkou Natea nyní Karlovarské minerální vody na trh nedodávají, boj proti nápoji Natelo ale ještě vzdát nechtějí. Čekají na podrobné zdůvodnění od Úřadu průmyslového vlastnictví. „Karlovarské minerální vody vyhodnotí své další kroky v této záležitosti po prostudování všech náležitostí, které obsahuje rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví,“ uvedla mluvčí firmy Kristína Šimkovičová.

Ze stejných důvodů, tedy že rozhodnutí úřadu ještě podrobně nezná, se k němu podle mluvčí firmy Jaroslavy Musilové nechce vyjádřit ani Kofola.

Pro Kofolu je spor o Natelo po letech další, ve kterém obhajuje jednu ze svých ochranných známek. Úřad průmyslového vlastnictví tak před čtyřmi roky odmítl návrh konkurentů firmy, aby se slovo „kofola“ používalo coby obecné označení skupiny „černých“ nealkoholických nápojů.

Kofola navíc musela o stejnojmennou značku, kterou koupila za 215 milionů korun, dlouhodobě bojovat jak na českém, tak na slovenském trhu, spory o název Kofola řešily i soudy včetně slovenského Nejvyššího soudu. Kofola ve všech sporech uspěla.

 

Právě se děje

Další zprávy