Brno - Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje lidi, kteří nakupují různé potravinové doplňky, aby si dali pozor na nabídky prostřednictvím takzvaného direct marketingu, tedy inzerátů v tisku a na webu, pomocí e-mailu, poštou či telefonicky. Obchodníci používají často klamavé praktiky.
Inspekce obdržela podněty na řadu firem takto podnikajících a v některých případech činí pravomocné pokuty i statisíce korun, varuje mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
"V minulosti i nyní nám chodí opakující se podněty ke kontrole od lidí, kteří jsou nuceni platit za produkty, které si neobjednali, nebo se cítí podvedení nepravdivými informacemi v inzerátech, kvalitou produktů či neposkytnutím slibovaných benefitů," uvedl Kopřiva.
Nejvíce podnětů je v poslední době na společnosti Dream body, Beauty line a Direkt market. SZPI má seznam rizikových webů, na němž jsou i tyto tři společnosti. Podle šetření SZPI jde o propojené zásilkové firmy, které nemají v Česku žádnou kamennou prodejnu, pouze virtuální sídlo a P. O. box ve Valašských Kloboukách, který slouží ke sběru objednávek. Zboží se rozváží ze zahraničí přímo zákazníkům.
Tito a další podobní obchodníci používají podle SZPI nekalé obchodní praktiky a nabízí například kupon na bezplatnou zkoušku produktu, spotřebitel však musí část zboží a dopravu zaplatit. Jindy obchodník slibuje výhru při objednání zboží, žádnou však nezašle. "SZPI se v řadě případů podařilo prokázat pochybení klasifikovaná jako klamavá obchodní praktika," uvedl Kopřiva.
Inspekce doporučuje spotřebitelům opatrnost a obezřetnost i v případě telefonických hovorů, je totiž možné podle občanského zákoníku uzavřít ústní dohodu po telefonu.
Na seznamu rizikových webů se nejčastěji nacházejí přípravky na hubnutí, mužskou erekci, doplňky pro rychlý růst svalů či pro růst prsou.