Praha – Označit potravinu jako českou nebo ji prodávat za pomocí české vlajky na obalu by mělo být od poloviny příštího roku těžší.
Ministerstvo zemědělství poslalo do meziresortního připomínkového řízení novelu zákona o potravinách, která zakáže používání zavádějících log u výrobků, které nepochází z Česka. Výrobci nebudou moci dávat na potraviny nápisy jako například Česká republika, česká kvalita či mapu nebo vlajku ČR, pokud nebude výrobek vyrobený v Česku. Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Výrobek také bude muset být vyroben z českých surovin. U potravin, které se skládají z více surovin, bude muset být obsah českých částí minimálně 75 procent.
Novela by měla začít platit od poloviny roku 2016. "Dosavadní označování českých potravin je velmi nepřehledné až chaotické. Někteří potravináři situace zneužívají a odkazují na český původ, aniž by byla potravina aspoň v České republice vyrobena," řekl ministr.
Podobně chce ministerstvo upravit i používání symbolů trikolóry nebo českého lva na potravinách. Měly by se také přesněji specifikovat podmínky pro používání slov přírodní, pravé či čerstvé.
Logo z ministerstva
Ministr také představil logo, které si budou moci potravináři, kteří podmínky splní, dát na své výrobky. Možnost používání upraví ministerská vyhláška. Logo vybírala ministerská komise ze stovky návrhů, nakonec se přiklonila k variantě české vlajky, pod ní je nápis Česká potravina.
Původní soutěž muselo ministerstvo prodloužit a zvýšit odměnu z 50 000 na 90 000 korun. Tvůrci původně poslali osm návrhů. Nakonec se ministrovi nelíbil žádný návrh, logo vzniklo na půdě ministerstva. "Nikdo nikomu nic neplatil," řekl Jurečka.
Potraviny, které nemohou pocházet z českých surovin, například čokoládové výrobky, budou moci mít alespoň označení Vyrobeno v České republice.
Podle ministerstva není podle evropské legislativy povinné uvádět zemi původu u všech výrobků, ale jenom u vybraných skupin, jako jsou maso, ovoce či zelenina. Podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích v případě klamavého označování potravin může být uložena pokuta až deset milionů korun.
Ministerstvo se bude snažit nové logo podpořit i marketingově, výši podpory ale Jurečka nezveřejnil. "Je to záležitost, kterou musíme zvažovat z hlediska nepovolené podpory," uzavřel ministr.