reklama
 
 

Češi řekli, podle čeho si vybírají prodejnu. Slevová spirála zpomaluje, roste důraz na kvalitu

10. 4. 2018 13:39
Pětina lidí si vybírá prodejnu podle kvality nabízených výrobků. Je to dvakrát víc než před pěti lety. Akční zboží a nízká hladina cen však v hodnotovém žebříčku stále zůstávají výš.

Praha - Češi pomalu mění styl svého nakupování. Přestože shánění akčního zboží je pro ně stále jednou z nejtypičtějších nákupních zvyklostí, postupně se vynořují i jiné hodnotové rysy.

Roste například důraz na kvalitu, čerstvost potravin i jejich původ. Nákupní košík je dražší a je v něm více čerstvých a chlazených potravin než dříve. Mladší ročníky si častěji kupují něco malého na cestu, než aby jezdili na velké nákupy.

Ukázal to průzkum nákupního chování Čechů v roce 2017, který pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR uskutečnila agentura GfK.

Změny chování podporuje fakt, že se Čechům díky růstu ekonomiky daří a dívají se optimisticky do budoucnosti.

V roce 2013 se podle průzkumu dívali na budoucnost tři ze čtyř Čechů pesimisticky a jen 16 procent optimisticky. Loni už mělo temné myšlenky necelých 40 procent lidí, zatímco téměř polovina jich naopak viděla budoucnost příznivě.

"Zákazníci jsou optimističtější, a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa," říká Ladislav Csengeri z výzkumné agentury GfK.

Výdaje domácností za takzvané rychloobrátkové zboží (hlavně potraviny, nápoje nebo drogistické zboží) vzrostly meziročně o pět procent, zejména díky inflaci. Hodnota průměrného nákupního košíku i díky tomu stoupla o třináct korun na 241 korun.

Mění se i složení průměrného košíku Jeho největší část představují výdaje za čerstvé a chlazené zboží, které meziročně posílily o procentní bod. Naopak výrobků pro domácí a osobní péči je v košíku méně než dříve.

Mírně roste i podíl privátních značek řetězců - v roce 2016 jejich podíl činil 20,7 procenta, loni to bylo 21,2 procenta. Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska.

Češi už tolik zboží nenakupují v promo akcích - slevová spirála tedy ubírá na intenzitě, i když zatím jen pozvolně. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 procenta výdajů na rychloobrátkové zboží v promočních akcích, loni to bylo už jen 46 procent.

Podle průzkumu roste počet lidí, kteří si vybírají prodejnu podle kvality nabízeného zboží. "Kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup mají stále větší význam. Koncem roku 2017 si už 20 procent zákazníků vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků - dvakrát víc než před pěti lety," říká Zdeněk Skála z GfK.

Nejdůležitější je však pro Čechy blízkost prodejny a dále složení nabízených výrobků. Primární je pro ně hlavně to, aby v obchodě našli, co potřebují - nejde tedy nutně o co nejpestřejší sortiment. Na třetím místě jsou pak nabídka akčního zboží a výše nastavených cen. Kvalita a čerstvost jsou v žebříčku rozhodování až na pátém místě.

S rostoucím důrazem na kvalitu se podle Skály mění i role "českého původu" potravin - ten je důležitý již téměř pro dvě třetiny vysokoškoláků.

Mladší lidé mění své nákupní chování i díky změnám v životním stylu. Stále běžnější je jídlo po cestě jako občerstvení, v zaměstnání a podobně. Tomu odpovídá i vyšší podíl nákupů, které jsou zaměřené na konzumaci mimo domov - mezi mileniály dělá takové nákupy přes polovinu lidí.

autor: Iva Špačková | 10. 4. 2018 13:39

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama