Češi řekli, podle čeho si vybírají prodejnu. Slevová spirála zpomaluje, roste důraz na kvalitu

Iva Špačková Iva Špačková
10. 4. 2018 13:39
Pětina lidí si vybírá prodejnu podle kvality nabízených výrobků. Je to dvakrát víc než před pěti lety. Akční zboží a nízká hladina cen však v hodnotovém žebříčku stále zůstávají výš.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Češi pomalu mění styl svého nakupování. Přestože shánění akčního zboží je pro ně stále jednou z nejtypičtějších nákupních zvyklostí, postupně se vynořují i jiné hodnotové rysy.

Roste například důraz na kvalitu, čerstvost potravin i jejich původ. Nákupní košík je dražší a je v něm více čerstvých a chlazených potravin než dříve. Mladší ročníky si častěji kupují něco malého na cestu, než aby jezdili na velké nákupy.

Ukázal to průzkum nákupního chování Čechů v roce 2017, který pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR uskutečnila agentura GfK.

Změny chování podporuje fakt, že se Čechům díky růstu ekonomiky daří a dívají se optimisticky do budoucnosti.

V roce 2013 se podle průzkumu dívali na budoucnost tři ze čtyř Čechů pesimisticky a jen 16 procent optimisticky. Loni už mělo temné myšlenky necelých 40 procent lidí, zatímco téměř polovina jich naopak viděla budoucnost příznivě.

Foto: SOCR ČR, GfK

"Zákazníci jsou optimističtější, a tím pádem se nebojí více utrácet. S tím souvisí i spotřebitelská důvěra, která dosahuje historického maxima. Hodnoty pro Českou republiku jsou aktuálně vyšší, než je průměr Evropské unie, a dokonce i Německa," říká Ladislav Csengeri z výzkumné agentury GfK.

Foto: SOCR ČR, GfK

Výdaje domácností za takzvané rychloobrátkové zboží (hlavně potraviny, nápoje nebo drogistické zboží) vzrostly meziročně o pět procent, zejména díky inflaci. Hodnota průměrného nákupního košíku i díky tomu stoupla o třináct korun na 241 korun.

Mění se i složení průměrného košíku Jeho největší část představují výdaje za čerstvé a chlazené zboží, které meziročně posílily o procentní bod. Naopak výrobků pro domácí a osobní péči je v košíku méně než dříve.

Foto: SOCR ČR, GfK

Mírně roste i podíl privátních značek řetězců - v roce 2016 jejich podíl činil 20,7 procenta, loni to bylo 21,2 procenta. Přesto má Česká republika stále nižší podíl privátních značek než okolní státy s výjimkou Polska.

Češi už tolik zboží nenakupují v promo akcích - slevová spirála tedy ubírá na intenzitě, i když zatím jen pozvolně. Zatímco předloni rodiny zaplatily 46,7 procenta výdajů na rychloobrátkové zboží v promočních akcích, loni to bylo už jen 46 procent.

Podle průzkumu roste počet lidí, kteří si vybírají prodejnu podle kvality nabízeného zboží. "Kvalita potravin, jejich čerstvost a příjemný a pohodlný nákup mají stále větší význam. Koncem roku 2017 si už 20 procent zákazníků vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků - dvakrát víc než před pěti lety," říká Zdeněk Skála z GfK.

Foto: SOCR ČR, GfK

Nejdůležitější je však pro Čechy blízkost prodejny a dále složení nabízených výrobků. Primární je pro ně hlavně to, aby v obchodě našli, co potřebují - nejde tedy nutně o co nejpestřejší sortiment. Na třetím místě jsou pak nabídka akčního zboží a výše nastavených cen. Kvalita a čerstvost jsou v žebříčku rozhodování až na pátém místě.

S rostoucím důrazem na kvalitu se podle Skály mění i role "českého původu" potravin - ten je důležitý již téměř pro dvě třetiny vysokoškoláků.

Mladší lidé mění své nákupní chování i díky změnám v životním stylu. Stále běžnější je jídlo po cestě jako občerstvení, v zaměstnání a podobně. Tomu odpovídá i vyšší podíl nákupů, které jsou zaměřené na konzumaci mimo domov - mezi mileniály dělá takové nákupy přes polovinu lidí.

Foto: SOCR ČR, GfK
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Vědci zkoumali tweety o klimatu, čtvrtinu vytvořili falešní "boti"

Za čtvrtinou příspěvků stály v průměrný den automatizované účty, neboli "boti". Takové je hlavní zjištění badatelů z americké Brownovy univerzity, kteří zkoumali miliony tweetů z roku 2017 na téma klimatických změn. Výsledná studie ještě nebyla zveřejněna, přístup k ní ale získal deník The Guardian. Ten na základě zjištění píše, že diskuse na Twitteru jsou "překrucovány armádou botů" ve prospěch popírání vědeckých poznatků.

Předmětem výzkumu bylo 6,5 milionů tweetů z více než měsíčného období kolem 1. června 2017, kdy americký prezident Donald Trump ohlásil odstoupení své země od pařížské klimatické dohody. Příspěvky o klimatických změnách pocházely od neautentických účtů. Ty neovládají běžní uživatelé, ale spíše software, jehož prostřednictvím může jediná osoba zadávat instrukce skupině profilů, které pak samostatně vytvářejí obsah nebo sdílejí a "lajkují" existující sdělení.

"Tato zjištění nasvědčují tomu, že mechanizovaní boti mají významný dopad při zvyšování dosahu odmítavých tvrzení o klimatické změně, včetně podpory pro Trumpovo odstoupení od pařížské dohody," cituje The Guardian z dosud nezveřejněné studie.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Na SP v Rašnově bodoval z Čechů jen Koudelka, vyhrál Geiger

V závodě Světového poháru ve skocích na lyžích v Rašnově bodoval z Čechů pouze Roman Koudelka, který obsadil 27. místo. Viktor Polášek, Vojtěch Štursa ani Čestmír Kožíšek nepostoupili do druhého kola. Vyhrál Němec Karl Geiger, který na středním můstku jako jediný dosáhl hranice sta metrů.

Koudelka skočil v prvním kole 89 metrů a mezi bodovanou třicítku postoupil z 27. místa. Ve druhém si připsal o metr kratší pokus, ale v pořadí si nepohoršil. Polášek skončil osmatřicátý těsně před Štursou, Kožíšek obsadil 45. místo.

Geiger vedl už po prvním kole, ve druhém zopakoval stometrový pokus a druhého krajana Stephana Leyheho porazil o necelých šest bodů. Třetí místo obsadil lídr Světového poháru Rakušan Stefan Kraft, průběžně druhý Geiger stáhl jeho náskok na 118 bodů.

V Rašnově dosud v rámci SP skákaly pouze ženy. Muži se po dnešní premiéře v transylvánském areálu utkají o body i v sobotu.

Další zprávy