Praha - Chutná jako černé uhlí z domácí lékárničky a stejně barví jazyk i zuby, jen na jazyku chladí. Řeč je o černé zmrzlině vyráběné z aktivního uhlí, která se stala hitem internetu. Zmrzlina, která vznikla loni ve Spojených státech, se letos rychle začala rozšiřovat i v Česku. Velké společnosti ale zatím novinku vyzkoušet nechtějí.
Jako první ochutnali loni černý kopeček zákazníci vyhlášené newyorské zmrzlinárny Morgenstern’s. Od té doby se fotky černé pochoutky objevují na sociálních sítích z různých koutů světa - Ameriky, Evropy i Asie.
Letos popularitu zmrzliny navýšili fanoušci losangeleské firmy Little Damage, kteří fotky černé zmrzliny nazvané Black Roses (zákazníci jí přezdívají Goth podle gotického hnutí milujícího vše temné včetně černé barvy) umisťují hromadně na Instagram. Ten, kdo chce být in, neváhá podle vzkazů na sociální síti za novou příchutí jet až hodinu.
Černá posiluje ve zmrzlinových stáncích
V Česku začala černou zmrzlinu vyrábět jako první moravská kozí farma. "Každý rok se u nás pořádá v polovině července koncert Masters of Rock, na který se sjíždějí desítky tisíc lidí. Vše bývá temné, i počasí, tak mě napadlo vyrobit pro návštěvníky černou zmrzlinu," říká majitel Kozí farmy Vizovice Martin Vlček.
Loni prodal milovníkům rocku a metalu asi 40 kilogramů této zmrzliny (zhruba tisíc kopečků), než mu došla surovina na výrobu černé zmrzliny (na každý kopeček připadá asi půl gramu aktivního uhlí, které dodávají firmy laboratořím či úpravnám vod, kde funguje jako filtr). Poslední várku přitom dodělával velmi pracně.
"Když mi došlo uhlí, jezdil jsem po všech lékárnách v okolí, ale bylo to marné, sehnal jsem jen pár balení, z jejichž tobolek jsem večer vysypával prášek, abych nadělal poslední čtyři kila zmrzliny," popisuje Vlček. Letos je na koncert vybaven lépe. K černé zmrzlině dokoupil ze Slovenska i černé kornoutky, a jakmile dojde první várka, uhlí na další je připraveno dostatek.
Černou zmrzlinu dodává Vlček i dalším odběratelům, dvěma prodejnám se zdravou výživou i zlínskému Ternu. Černá se však rozšiřuje i do dalších měst. Stánky v posledních měsících vznikly v Opavě, Ostravě, na Hodonínsku či v Praze. A bude jich přibývat. Do černé barvy z uhlí se totiž pustila i firma Frujo, která pod značkou Toje vyrábí zmrzlinové směsi pro potravinářský trh.
"V dubnu jsme na zkoušku vyrobili první várku směsi a čekali jsme, jak se bude v dalších třech měsících prodávat. Za dva dny byla pryč, protože ji celou skoupil první odběratel," říká Lukáš Kadlčík, manažer prodeje v České republice a na Slovensku.
Firma tak začala vyrábět surovinu pro přípravu točené zmrzliny ve velkém a prodala ji v takovém množství, které stačí na výrobu zhruba pěti milionů točených zmrzlin. "Prodáváme ji ve všech regionech, letos i v příštím roce půjde na odbyt určitě dobře, protože ji všichni budou chtít vyzkoušet. Pak se uvidí, jak se ujme a zda vydrží ve stálé nabídce, nebo ne," přemýšlí nahlas Kadlčík.
Uhlí na břicho je lepší, říká teenager
Černý kopeček vyzkoušel i třináctiletý Josef, který si ji koupil ve zmrzlinárně Angelato, příhodně zrovna poblíž pražského Uhelného trhu. "Je zajímavá, ale jedna mi stačí. Černé uhlí, které si beru, když mě bolí břicho, mi chutná víc, toto je trochu divně sladké," shrnuje své dojmy z novinky.
Velké firmy zatím s uvedením černé pochoutky nepočítají. "Momentálně o tom neuvažujeme. Držíme se zavedených výrobků a chutí," uvedla Andrea Brožová, mluvčí společnosti Nestlé, jejíž zmrzliny Mövenpick patří k tuzemské špičce mezi kopečkovými zmrzlinami.
Podobně mluví i jednička na zmrzlinovém trhu Unilever, pod nějž spadá Algida a nejoblíbenější česká zmrzlina Míša. "Téma černé zmrzliny zaplňuje sociální média a inspiruje i výrobce v Čechách. Unilever černou zmrzlinu letos v nabídce nemá a novinky na rok 2018 prozradí až při jejich uvedení na trh," uvedla mluvčí společnosti pro ČR a Slovensko Veronika Kúšiková.
Ani třetí z největších zmrzlinových producentů,firma Bidfood (dříve Bidvest), do letošního katalogu zmrzlin novinku z uhlí pod značkami svých výrobků Prima či La Panna neuvedla. A s prodejem nepočítají zatím ani větší cukrárenské sítě jako je Ovocný Světozor či Hájek & Hájková.
Síť ovocných barů Fruitisimo uvažuje o jejím zavedení napřesrok. "Černou zmrzlinu jsme letos vyzkoušeli na pražském Ice Cream festivalu. Vzhledem k tomu, že měla velký úspěch, uvažujeme, že bychom pro příští rok tento nebo podobný typ zmrzliny zařadili na léto do nabídky našich limitovaných edic," uvedl manažer firmy Michal Příhoda.