Wolfsburg - Německá automobilka Volkswagen vzhledem k obrovským nákladům spojeným s emisním skandálem sníží své kapitálové výdaje v příštím roce na nejvýše 12 miliard eur (324,4 miliardy korun). Oznámil to generální ředitel společnosti Matthias Müller po zasedání dozorčí rady Volkswagenu.
Průměrná výše investic v předchozím plánovacím období činila zhruba 13 miliard ročně. Největší evropská automobilka snižuje kapitálové výdaje poprvé od finanční krize v roce 2009, upozornila agentura Reuters.
Omezí se investice do realit, továren, vybavení a nehmotného majetku. Automobilka však nechce šetřit na úkor své budoucnosti a hodlá se nadále zaměřovat na technologie budoucnosti, sdělil Müller. Výdaje na alternativní pohony, jako elektrické a hybridní, se mají příští rok ve srovnání s předchozím cílem zvýšit o 100 milionů eur. Prioritou je vývoj elektrických motorů pro osobní vozy značek Volkswagen, Audi a Porsche.
"Působíme v nejistém a nestabilním období a odpovídáme na to," uvedl Müller v prohlášení. "Budeme důsledně stanovovat prioritu u všech plánovaných investic a výdajů. Jak bylo oznámeno, vše, co není absolutně nutné, bude zrušeno nebo odloženo," dodal.
Zhruba polovina z plánované částky kapitálových výdajů má být utracena ve 28 závodech skupiny v Německu.
Müller také uvedl příklady některých investic, které budou omezeny nebo odloženy. Pozastavit se má třeba plánovaná výstavba nového designového centra ve Wolfsburgu, což firmě přinese úsporu zhruba 100 milionů eur. Automobilka také přehodnotí výstavbu nové lakovny v Mexiku.
Z nových modelů vozů bude mít zpoždění nástupce modelu Phaeton, který má být čistě elektrický. V příštích týdnech chce firma přehodnotit a případně zrušit nebo odložit další plánované výdaje. Cílem těchto kroků však je, aby tyto změny nehrozily budoucí životaschopnost firmy, dodal Müller.
Do uvedených údajů nejsou zahrnuté podniky v Číně. Tyto společnosti si zachovají dříve oznámenou úroveň investic. V příštím roce mají jejich plánované investice dosáhnout zhruba 4,4 miliardy eur. Tyto investice budou financované z vlastních zdrojů společných podniků.
Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.