Vladimír Bártl: Nechceme podnikatele do ničeho tlačit

Michal Růžička
29. 1. 2013 16:11
Ministerstvo bude firmy přesvědčovat k odpovědnému podnikání
Vladimír Bártl, ředitel sekce podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Vladimír Bártl, ředitel sekce podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. | Foto: Radim Beznoska

„Pohled České republiky? Nechtěli bychom společenskou odpovědnost podniků (CSR) vázat do nějakých směrnic. Chtěli bychom udržovat CSR v rovině dobrovolnosti. Nicméně je pravdou, že budeme muset za Českou republiku vykazovat směrem k EU nějaké postoje, budeme muset vytvářet pro Komisi reporty o tom, jakým směrem se podniky u nás ubírají," říká Vladimír Bártl, ředitel sekce podnikání Ministerstva průmyslu a obchodu, které se stalo garantem oblasti společenské odpovědnosti firem v České republice.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se podle Bártla chystá vytvořit akční plán, jenž by měl navádět firmy k odpovědnému podnikání a následování již existujících příkladů dobré praxe. „Budeme tak činit společně s dalšími resorty," říká rodák z Mostu a někdejší výkonný ředitel Chemopetrolu Litvínov. „Velké slovo bude jistě mít Ministerstvo práce a sociálních věcí, ale zapojí se třeba i Ministerstvo životního prostředí. Akční plán bychom rádi stihli dokončit do podzimu a pak ho předložíme vládě, aby měla přehled, jak situace u nás vlastně vypadá."

V tuto chvíli Vladimír Bártl ještě nechce mluvit o tom, co konkrétně bude akční plán obsahovat a jaké pilíře firemní odpovědnosti zahrne. Osnova prý vznikne až po schůzkách s jednotlivými resorty. „Každopádně můžu ujistit, že dokument nebude tlačit podnikatele k něčemu, co by pro ně bylo nepříjemné a regulativní," říká Vladimír Bártl, muž, který má coby bývalý primátor Mostu za ODS zkušenosti i s komunální politikou - a tedy i se spoluprací firem, komunit a obcí. „Budeme vyjednávat tak, aby byl náš dokument smysluplný a odpovídal moderním trendům společenské odpovědnosti firem v Evropě."

Jenže v Evropě můžeme najít řadu různých - třeba i protichůdných - pojetí. K čemu se tedy bude blížit česky akční plán?

„Kdybych to měl ilustrovat na nějakém obrázku," říká Vladimír Bártl, „tak akční plán Německa je postavený na vychytání posledních detailů. Například v pracovních vztazích. Jinde teprve řeší problematiku zpracování odpadů. Zkrátka, bude velký rozdíl ve vztahu ke společenské odpovědnosti u řeckých a italských nebo u německých a rakouských podniků. My bychom rádi zaměřili akční plán na vztah odpovědnosti, konkurenceschopnosti a udržitelnosti firem."

Podle ředitele sekce podnikání MPO firmy působící v České republice dobře chápou jednotlivé prvky CSR: když se nebudou dobře chovat k zákazníkům, ztratí je; když se nebudou dobře chovat k zaměstnancům, přijde fluktuace; budou-li pomíjet svou roli v komunální oblasti, rychle se proti nim obrátí média, radnice a celé obce.

„Budeme se snažit podniky přesvědčovat," říká Bártl, „že je třeba vytvářet vyváženou politiku CSR. Nesoustředit se třeba jen na charitu, nebo jen na odpady nebo jen na zaměstnance nebo jen na PR."

A jak je to se vztahem MPO k platformám typu Byznys pro společnost, které kultivují podnikatelské prostředí nezávisle na pomoci státu - a vlastně i díky oné samoregulaci firem?

„Výměna zkušeností je velmi důležitá," říká Vladimír Bártl. „Osobně jsem se blíže seznámil s platformou Byznys pro společnost v loňském roce a byl jsem mile překvapen. Jednak faktem, že takovéto aktivity - organizace pracovních skupin, profesionální hodnocení projektů a vyhlašování cen - mohou existovat nezávisle na státu. A pak i zjištěním, kolik mnohaleté práce za tím stojí. Upřímně, bez toho, aby toto organizoval stát, by si to člověk skoro ani neuměl představit. Takže ano, takovéto aktivity by se měly podporovat a jsem moc rád, že jsem byl jedním z hodnotitelů soutěže TOP Odpovědná firma 2012. Byla to zajímavá zkušenost už jen proto, že jsem viděl, na co přesně se firmy zaměřují."

(Článek vyšel v časopisu CSR fórum 1/2013)

 

Právě se děje

Další zprávy