"Věcný záměr zákona o transformaci Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik právě schválen vládou. Důležitý krok pro udržení enormního tempa výstavby dálnic, silnic nebo obchvatů. Jen letos počítáme s výdaji do dálniční a silniční infrastruktury přes 62 miliard korun," uvedl v pondělí Havlíček na Twitteru.
Ministerstvo by nyní mělo do konce května 2022 připravit návrh zákona, který by legislativně novou státní organizaci ustanovil. Původně se počítalo s termínem už letos na podzim.
Podle resortu dopravy to pro stát zefektivní řízení přípravy a staveb dopravní infrastruktury a zjednoduší spolupráci i soukromým dodavatelům. Současné státní příspěvkové organizaci by to mělo umožnit rozsáhlé organizační i personální změny.
V současnosti se ŘSD musí řídit Nařízením o platových poměrech, což podle úřadu neumožňuje adekvátní odměňování klíčových zaměstnanců a expertů. Podle ministerstva nová forma řízení umožní nové organizaci lépe získávat vlastní odborníky a zároveň si je dlouhodobě udržet. Dosud ŘSD například pro speciální stavby využívalo převážně externí pracovníky.
Věcný záměr zákona o transformaci Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik právě schválen vládou. Důležitý krok pro udržení enormního tempa výstavby dálnic, silnic nebo obchvatů. Jen letos počítáme s výdaji do dálniční a silniční infrastruktury přes 62 mld Kč.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) August 23, 2021
O transformaci ŘSD se hovoří řadu let. Stát nejprve zvažoval založení akciové společnosti, nyní se přiklonil k variantě státní organizace. Připravovaná transformace ŘSD na státní podnik bude navazovat na legislativní změny k dopravní výstavbě. Nový stavební zákon a také novela zákona a také takzvaný liniový zákon by měly výrazně zrychlit přípravu projektů.