Společnost Omnipol o tom informovala na svém webu. Jedná se o první takzvaný efektivní kontrakt na nově vyvinutý letoun, který loni splnil oficiální podmínky pro mezinárodní letový provoz včetně bezpečnostních požadavků.
Zájem o letouny potvrdil i Senegal, ale v tomto případě ještě není kontrakt v takové fázi účinnosti jako v případě Vietnamu. Je to jeden z největších kontraktů českého obranného průmyslu v posledních letech.
Smlouva s vietnamským ministerstvem zahrnuje kromě pořízení tuctu strojů také přeškolení pilotů, výcvik instruktorů, zaškolení mechaniků, dodávku náhradních dílů a další. Hodnotu smlouvy společnost nezveřejnila, jedná se ale řádově o jednotky miliard korun.
"Jsme hrdí na to, že můžeme veřejně oznámit tuto zásadní strategickou spolupráci, která je významným milníkem pro projekt letounu L-39NG. Kombinace moderních cvičných letounů L-39NG a vysoká profesionalita vzdušných sil Vietnamu přináší prohloubení a vzájemný rozvoj vztahů mezi Českou republikou a Vietnamem," uvedl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.
Zakázka v regionu navazuje na dřívější dodávky českých letounů Zlín Z-226, AERO AE 45 a následně i letounů L-39 Albatros v 70. až 80. letech. Také dodávky více než 30 letounů L-39 do Vietnamu zprostředkovával Omnipol. Právě dobré zkušenosti s českými letouny byly podle Omnipolu důležitým kritériem pro nákup L-39NG. Omnipol v minulosti zajistil export více než 2800 letounů L-39 do celého světa.
Majitel Aera Vodochody, skupina Penta Investments, loni v létě oznámil prodej výrobce letadel maďarské firmě Aero, kterou vlastní skupina Omnipol a maďarský podnikatel András Tombor. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na podzim prodej povolil. Nyní se čeká na dokončení transakce.