Dlouhá varuje před dovozy dlouhodobě. "Podle hlášení zásilek můžeme vidět každoroční nárůst dovozu před Velikonoci, kdy se dovoz vajec zvýší o 100 procent proti ostatním měsícům," uvedla. Vejce se pak podle ní prodávají za ceny nižší, než jsou náklady. Dodala, že vejce můžou mít problém i s kvalitou.
"Tyto ceny neodpovídají reálným výrobním nákladům. Vejce, která můžete vidět v síti, většinou pocházejí z Polska od velkoproducenta, který aktuálně čelí v Polsku problémům se salmonelou a v minulých letech problémům tohoto rázu čelil v celé Evropě. Dalším velkým dodavatelem je Lotyšsko. Domnívám se, že jde o přebytky, které neprodají v západní Evropě čí ostatních státech, ale pro ČR jsou dostačující," uvedla Dlouhá.
Podle obchodního řetězec Albert je před Velikonocemi poptávka po vejcích proti zbytku roku přibližně o třetinu vyšší. Stále populárnější jsou vejce z volného chovu a v bio kvalitě, dodal Robert Birov z řetězce Albert.
Obliba českých vajec roste podle internetových prodejců Rohlík.cz a Košík.cz. Jako kuriozitu nabízel Košík.cz v posledních dnech pštrosí vejce, která jsou ale už vyprodaná.
Na Rohlík.cz je podle Michala Perlíka podobný problém s vejci velikosti L. "Zákazníci vyhledávají větší vejce z důvodu barvení a zdobení, bohužel snášení nosnic je stále stejné a nelze se jim přikázat, aby najednou snesly více L vajec," uvedl Perlík.
Firmy se také snaží nalákat zákazníky na novinky, například Globus začal nabízet "IQ vejce", která obsahují více jódu a selenu, což by mělo pozitivně ovlivnit některé mozkové funkce.
Základní informace získají zákazníci přímo z údajů na vejcích. Na skořápce každého vejce musí být kódované informace o chovu, výjimka je u podniků do 50 nosnic. První číslo na vejci označuje, o jaký typ chovu drůbeže jde, dále je na něm označení země původu a registrační číslo chovu. Pokud jde o chov v ekologickém zemědělství, je první číslo kódu 0. Pokud jde o chov ve volném výběhu, značí se 1, dvojka znamená chov v halách na podestýlce a trojka chovy v klecích.