Praha - Chytrým telefonem už platili dva Češi z deseti. Osmdesát procent zákazníků přitom očekává, že pokud smartphone k nákupu použijí, banka zajistí bezpečnost transakce. Čtyři z deseti osob navíc spoléhají na technickou podporu služby.
Vyplývá to ze studie agentury Ipsos, která zkoumá situaci v České republice, Velké Británii, Rusku, Kanadě a Číně.
Podle Renáty Holubové z Ipsos Loyalty v Česku, je podíl uživatelů, kteří smartphonem platili, aktuálně velmi malý. Omezený počet "mobilních zákazníků" ale souvisí s tím, že se u nás daná služba teprve rozvíjí - v loňském roce proběhly pilotní projekty.
"Trh se na nové technologie plateb připravuje postupně a kontinuálně," říká Holubová pro Aktuálně.cz s tím, že nyní jsme teprve ve výchozí pozici, v bodě nula.
Z výzkumu také vyplynulo, že mobilní platby využívají spotřebitelé v Česku spíše u menších finančních částek. "Průměrná bezkontaktní transakce se pohybuje od 300 do 500 korun," komentuje Lenka Šilerová z Ipsos Loyalty. U větších nákupů pak lidé nejčastěji platí hotově, na druhém místě se v žebříčku popularity umisťují karty.
Používat pro platby chytrý telefon v současné době umožňuje velká část bank v tuzemsku, patří mezi ně i ČSOB, Komerční banka, Česká spořitelna nebo UniCredit Bank. Podle Holubové používají v Česku smartphony nejčastěji lidé do 30 let - ti tvoří téměř polovinu jejich majitelů v tuzemsku.