Ač samotné MMORPG běží ve světě pojídačů rýže již nějaký ten pátek, pro Evropu a zbytek světa se tato pozoruhodná hra otevřela relativně nedávno. Hedvábná stezka není originální a na dnešní poměry příliš nepřekvapí ani atraktivním vizuálním zpracováním, přesto k sobě přitahuje tolik hráčů, že jsou všechny servery prakticky chronicky přetížené...
Silkroad Online je classlevelové online RPG, které se odehrává ve zlaté éře největší obchodní cesty staré Asie, tedy tzv. hedvábné stezky. Ve hře ožívá čínská a perská mythologie a kromě zabíjení bájných tvorů bude mít váš hrdina jedinečnou příležitost zapojit se na vyšších úrovních do samotného obchodu na stezce, takže směle do toho.
#hodnoceni
Nelehké začátky dobrodruha
Až skončíte s výběrem postavy (není to tak složité, výběr je omezen na několik málo dobově věrných prefabrikátů), ocitnete se ve městě, kde můžete přijít k několika triviálním úkolům, které vás seznámí se základními principy a pak už hurá do honby za zkušenostmi. Interface je velmi intuitivní a nebýt elegantního grafického kabátku, asi by se dal označit až za zenově strohý. Ale co, alespoň se v něm nebudete později ztrácet, rychlé přepínání mezi okny přijde totiž v pozdějších fázích hry docela vhod. Hra se ovládá klasicky diablovsky (nebo chcete-li jako ve WoWku). Jednoduše kurzorem přesunujete postavičku k vinné či nevinné oběti a po zaměření sekáte nebo střílíte do té doby, než se objekt vaší zuřivosti zhroutí bezvládně k zemi. Klávesnici využijete ke kouzlení a samozřejmě také k otevírání a zavírání menu. Poté, co se vaše postavička dostatečně vyexpí a vy už máte pocit, že vás z neustálého klikání upadne ruka, stane se něco nečekaného...
PvP aneb Guildovní války trochu jinak
Až vám naběhne desátá úroveň, otevře se před vámi nová dimenze hry, spočívající v PvP soubojích. Nejde však o žádnou pouhopouhou systémovou záležitost, vše je zcela přirozeně integrováno do příběhu. Takže od teď máte na výběr připojit se k jedné z mnoha obchodních frakcí (příslušnost se pozná podle barevného šátku guildy) a zapojit se s ostatními členy frakce do nekonečných soubojů s konkurencí. PvP bojová zóna není prakticky ničím omezovaná, výjimku z tohoto pravidla ovšem tvoří samotná města, která jsou spíše příležitostí k setkávání a obchodu. Šátku se lze pochopitelně také vzdát, tím se sice vyhnete frakční příslušnosti, ale také se dobrovolně vzdáváte jakékoliv šance na nějaké PvP.
Manager marketingu začíná na levelu 20
Pokud se budete chtít ponořit do spoluutváření herního světa ještě o něco hlouběji, budete si muset počkat až na úroveň 20. Na této totiž dochází k výběru specializace obchodu na stezce. První dvě souvisí s obchodem zcela bezprostředně, jsou to Trader (obchodník) a Thief (lupič), třetí pak je Hunter (lovec) a jeho úkolem je chránit obchodníky před lupiči. Asi nejzajímavější je pochopitelně obchodník, který cestuje se svoji karavanou z města do města a generuje při prodejích svého zboží pohádkové zisky. Samotné karavany mají celkem pět druhů obtížnosti, přičemž první je v podstatě oddechová, kdy vás budou během vašich cest přepadat pouze počítačem řízení boti, kteří mají svůj rádius omezený na relativně malé území.
Už na druhé však začíná značně přituhovat, protože od teď na vás mohou ostatní hráči (thiefové). Čím úspěšnější takový zloděj je, tím více zasahuje do ovlivňování herních mechanismů až se nakonec stane zlodějem s "čestným" titulem Wanted. Takový Jánošík má sice na první pohled královský život (lootuje víc apod.), ale zároveň je na něho vypsána oficiální odměna a jdou po něm lovci lebek (hunteři). Za chyceného thiefa s tímto statutem lze ve městech obdržet docela zajímavé bonusy.
Po dvacáté úrovni je také možné rozvinout na plno vaši inklinaci k PK hraní. Systém je ošetřen trochu podobně, jako blahé paměti v Ultima Online. Za bezdůvodné vraždění (musíte zaútočit jako první) ostatních dostanete záporný status (Murderer) a podle něho na vás reagují NPC postavy a ostatní hráči na vás smějí beztrestně útočit. Posledním důležitým momentem v rámci soubojového sytému je tzv. Berserk mode. Spočívá v tom, že se vám během vašeho expování doplňuje jakási duchovní energie, jíž můžete využít k dočasnému přepnutí do supernaturálního módu. Vaše postava následně vzplane efektním rudým plamenem, její síla rapidně vzroste a defacto se teleportuje, takže ji prakticky nelze uniknout.
Roleplaying
Až do přechodu na dvacátou úroveň ve hře nemáte žádné pevné povolání a způsob boje i rozvoje postavy je jenom na vás a množství vašich AP (Arrange Points), které rozdělujete mezi sílu a inteligenci. První slouží k podpoře klasických bojovnických skillů, druhá naopak k rozvoji dovedností magických. Těch je zde opravdu požehnaně, magie samotná se totiž ještě dále větví na ledovou, energetickou, ohnivou a "silovou". Poslední jmenovaná má trochu jiný smysl, než jaký byste od ní možná čekali, jsou v ní totiž schované nejrůznější léčebné dovednosti a to včetně plošně působících aur. Vedle AP existují také SP (Skill Points), ty jsou však zaměřeny daleko úžeji a po dosažení patřičných limitů vám odemykají cestu k jednotlivým dovednostem. Prakticky to vypadá tak, že co skupina skillů, to vlastní Mastery level, na kterém se vám odemkne. Celý princip je trochu podobný talentovým bodům ve Warcraftu.
Mazlíčci nejen do postýlky
Co jsme na celé hře ocenili asi nejvíce, je skvěle propracovaný pet systém. Kromě jezdeckých zvířat a minionů, jež pomáhají v boji (rostou jim zkušenosti), je zde nepřeberné množství roztomilých zvířátek (opičky, vlčci, veverky), které za vámi běhají a aby byla také k něčemu jinému než ke koukání, tak za vás sbírají loot. Má to však jeden háček, protože je samotná hra zdarma a nejrůznější peti patří k nejvyhledávanějším objektům ve hře, budou to právě oni, za koho budete muset sem tam ukápnout ze své mezinárodní kredity nějaký ten dolar navíc.
Zváženo, sečteno a podtrženo, Silkroad představuje velmi příjemnou bezplatnou alternativu k nejhranějším dnešním onlinovkám Grafika je špičková, herní mechanismy snadno pochopitelné a možností realizace ve hře nepřeberně. Celkový dojem kazí bohužel nestabilita herních serverů a absence game masterů, kteří by ve hře alespoň rámcově korigovali největší zvěrstva (farmaření, vykrádání účtů, atp.).